[16]
BBB
ASIEL EN MIGRATIE
EERLIJK EN DRAAGBAAR
BLADZIJDE 92 T/M 95
BBB VERKIEZINGSPROGRAMMA
VISIE EN VERKIEZINGSPROGRAMMA 2023-2027
[17]
”Daarom voeren we een asielquotum van 15.000 asielzoekers in. Alle asielzoekers die hoger dan dit quotum in ons land willen komen, kopen we af bij de Europese Unie onder de nieuwe migratiedeal. Dit quotum kan door de Tweede Kamer naar boven of beneden worden bijgesteld”
BBB
ASIEL EN MIGRATIE
EERLIJK EN DRAAGBAAR
BLADZIJDE 92 T/M 95
BBB VERKIEZINGSPROGRAMMA
VISIE EN VERKIEZINGSPROGRAMMA 2023-2027
”Het andere voorstel ging over de verdeling van asielzoekers over Europese landen. Landen krijgen nu te maken met ‘verplichte solidariteit’: ze moeten migranten overnemen uit ‘aankomstlanden’ als Italië en Griekenland, of ervoor kiezen om te betalen voor elke per migrant die niet wordt overgenomen. Landen moeten dan 20.000 euro betalen per asielzoeker. Dat bedrag gaat naar de landen waar de meeste migranten aankomen.”
NOS
EU DOORBRAAK OVER MIGRATIE: CHECK AAN
BUITENGRENS EN GEDWONGEN SOLIDARITEIT
8 JUNI 2023
De 27 Europese ministers van Asiel en Migratie zijn het in Luxemburg eens geworden over een migratiedeal. De afspraken gaan over het opvangen, verdelen en terugsturen van migranten die in Europa aankomen.
Het akkoord wordt gezien als een belangrijke doorbraak, omdat de landen het hierover jarenlang niet eens konden worden. Na urenlange onderhandelingen werden de Europese ministers van Asiel die bijeengekomen waren in Luxemburg het eens over twee voorstellen.
Het ene voorstel ging over de zogenoemde grensprocedure, die moet gaan gelden voor alle asielzoekers die aankomen zonder identiteitspapieren en voor asielzoekers die weinig kans maken op asiel. Als ze uit relatief veilige landen komen, zoals Marokko of Algerije, worden ze opgesloten. In de procedure wordt gekeken of ze toch recht hebben op asiel. Als dat niet zo is, worden ze teruggestuurd.
Vooral Duitsland en Italië stonden tegenover elkaar, landen die beide nodig waren om tot een meerderheid voor een akkoord te komen. Aanvankelijk wilde Duitsland niet dat families met kinderen vastgezet mogen worden aan de Europese grens als ze weinig kans maken op asiel. Maar daar is Duitsland toch mee akkoord gegaan. Kinderen zonder ouders mogen niet worden vastgezet. Nederland wilde dat wel, maar een groot deel van de Europese landen stond daar niet achter.
Het andere voorstel ging over de verdeling van asielzoekers over Europese landen. Landen krijgen nu te maken met ‘verplichte solidariteit’: ze moeten migranten overnemen uit ‘aankomstlanden’ als Italië en Griekenland, of ervoor kiezen om te betalen voor elke per migrant die niet wordt overgenomen. Landen moeten dan 20.000 euro betalen per asielzoeker. Dat bedrag gaat naar de landen waar de meeste migranten aankomen.
Het laatste pijnpunt van de onderhandelingen was de vraag waar afgewezen migranten naartoe gestuurd mogen worden. Migranten zouden alleen naar een land gestuurd mogen worden waar ze een band mee hebben, zoals hun geboorteland. Maar Italië wilde dat die criteria ruimer werden, en dat migranten ook naar een ander land gestuurd mogen worden, zoals een land in Noord-Afrika waar ze op een boot zijn gestapt. Italië heeft op dit punt zijn zin gekregen. Ook voor Nederland was dit een belangrijk punt; Nederland was het met Italië eens.
Er moet nog onderhandeld worden over de plannen in het Europese Parlement. Naar verwachting moet er volgend voorjaar een definitief akkoord komen.
Correspondent Europese Unie Kysia Hekster:
“Nederland noemt het een belangrijke stap, Duitsland betitelt het als historisch. Dat het na al die jaren gelukt is om zoveel verschillende belangen bij elkaar te krijgen is echt bijzonder. Want al die tijd was er vooral veel onderling onbegrip en ruzie. Zo vond Italië dat het er te veel alleen voor stond, omdat daar de meeste asielzoekers aankomen en dat andere landen niet solidair waren. Terwijl Nederland vond dat Italië zijn verantwoordelijkheid niet genoeg nam, omdat asielzoekers vanuit Italië door konden reizen naar landen als Nederland, zonder dat duidelijk was of ze wel recht hadden op asiel.
Nu is het toch gelukt om voldoende vertrouwen te vinden in een nieuw plan. Ook voor Nederland is dit een belangrijk akkoord. Het kabinet heeft steeds gezegd dat een Europese oplossing nodig is om de instroom van asielzoekers naar beneden te krijgen. Met dit akkoord van de EU-landen is er een doorbraak, maar voor er een akkoord is moet ook nog onderhandeld worden met het Europees Parlement.”
Staatssecretaris Eric van der Burg, die ook aanwezig was in Luxemburg, noemt de deal een “hele belangrijke stap”. Volgens de staatssecretaris komen er door de deal betere procedures, waardoor migranten in het aankomstland direct geregistreerd worden en worden vastgezet als ze weinig kans op asiel hebben. Door de afspraken moeten er daardoor minder mensen in Nederland in de asielprocedure komen.
In Den Haag reageren coalitiepartijen tevreden op de EU-deal. D66 spreekt over “ontzettend goed nieuws”, de VVD over een “belangrijke stap, het CDA over een “belangrijke stap en een doorbraak” en de ChristenUnie over een “cruciale stap”.
EINDE ARTIKEL
[18]
BBB
ASIEL EN MIGRATIE
EERLIJK EN DRAAGBAAR
BLADZIJDE 92 T/M 95
BBB VERKIEZINGSPROGRAMMA
VISIE EN VERKIEZINGSPROGRAMMA 2023-2027
[19]
MEMORANDUM OF UNDERSTANDING BETWEEN THE MINISTRY
OF FOREIGN AFFAIRS AND THE MINISTRY OF IMMIGRATION
OF THE KINGDOM OF DENMARK
THE MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS AND INTERNATIONAL
COOPERATION OF THE REPUBLIC OF RWANDA
REGARDING COOPERATION ON ASYLUM AND MIGRATION
CRISIS
PAGE 1
The Ministry of Foreign Affairs and the Ministry of Immigration and Integration of the Kingdom of Denmark (hereafter Denmark) and the Ministry of Foreign Affairs and International Cooperation of the Republic of Rwanda (hereafter Rwanda) together the Parties and in singular the Party; Considering that for many years, Rwanda has willingly been hosting and giving shelter to hundreds of thousands of refugees, primarily from neighboring Democratic Republic of Congo and the Republic of Burundi. Moreover, Rwanda has made significant commitments to the protection and assistance of refugees including by signing the the MoU with the African Union (AU) and UNHCR establishing the Emergency Transit Mechanism (ETM) aims at providing lifesaving protection, assistance and long-term solutions to extremely vulnerable refugees trapped in detention in Libya, through temporary evacuation to Rwanda; In the framework of the follow-up to the Global Compact on Refugees, Rwanda has made important legal, material, financial and resettlement pledges at the Global Refugee Forum in December 2019, with a view to, among others, access to job opportunities, education and sustainable livelihood to refugees, displaced persons and host communities; Rwanda is a party to the 1951 Convention relating to the Status of Refugees and its 1967 Protocol. Rwanda is party to the 1969 OAU Convention Governlng the Specific Aspects of Refugee Problems in Africa and ratified the 2009 African Union Convention for the Protection and Assistance of Internally Displaced Persons in Africa (the Kampala Convention) in 2OL2. Rwanda is also party to the 1954 Convention relating to the Status of Stateless Persons (the 1954 Convention) and to the 1961 Convention on the Reduction of Statelessness (the lg6lconvention). Rwanda is also a party to the Chicago Convention of 7th December 1994 on International Civil Aviation, the Cotonou Agreement of 26th June 2OOO concerning the return and readmission of Countries’ national who are illegally present on the territory of the other; or found inadmissible upon entering such territory, the international covenant of 16th December on civil and political rights, the international covenant on 16th December on econcmic, social, and cultural rights, ihe convention of 1oth December 1984 against torture and other cruel, inhuman and treatment or punishment; Denmark is a party to the 1951 Convention relating to the Status of Refugees and its 1967 Protocol. Denmark was also one of the first 15 members of the UNHCR Advisory Committee established in 1951. Denmark ratified the European Convention on Human Rights (ECHR) in 1953 and it was incorporated in Danish law on 29 April 1992. As a result, the courts of Denmark have a duty to enforce the ECHR. Due to the Danish reservation in the European Union in the area of Justice and Home Affairs, Denmark is not bound by European Union legislation regarding asylum and immigration. However, through parallel agreements Denmark is party to the European Union Dublin and Eurodac Regulations;
PAGE 2
Denmark is committed to finding new and sustainable solutions to the present migration and refugee challenges that affect countries of origin, transit and destination. The current asylum system is unfair and unethical by incentivizing children, women and men to embark on dangerous journeys along the migratory routes, while human traffickers earn fortunes. There is a need to finding new ways of addressing the migration challenges by promoting a fairer and more humane asylum system based on a comprehensive approach. This includes addressing the root causes of irregular migration, providing more and better protection of refugees in the regions of conflict and increasing assistance to host nations, countries of origin and transit – along the migratory routes – in order to improve border management, strengthen asylum systems and fight human smuggling. It is also the vision of the Danish Government that the processing of asylum applications should take place outside of the EU in order to break the negative incentive structure ofthe present asylum system. At the Global Refugee Forum Denmark made important pledges towards durable solutions including, among others, an ex-post matching pledge to support Rwanda’s Global Refugee Forum (GRF) for jobs and livelihood in the agricultural sector. Denmark also pledged to the strengthening of national asylum systems in transit and host countries and to resuming the resettlement program with refugees from Rwanda. Through the UNHCR Denmark has provided financial support to the Rwanda Emergency Transit Mechanism as well to job creation in the agricultural sector. Reaffirming the commitments of a strengthened and deeper bilateral cooperation between the Parties; Have agreed as follows: Artacle I Objectives The ohjective of this Memorandum of Understanding (hereinafter referred to as the “MoU”) is to create a mechanism for bilateral cooperation on asylum and migration within current international standards. Article 2 Scope The present Memorandum of Understanding constitutes the framework for strengthening the bilateral cooperation on asylum and migration issues between the Parties. Other areas such as statelessness preventing durable and sustainable solutions for refugees could also be considered for support. The
PAGE 3
framework should also include a strengthened bilateral dialogue and cooperation on new and sustainable solutions to the present migration and refugee challenges. Article 3 Areas and forms of cooperation The asylum and migration cooperation will overall be focused at strengthening Rwanda’s Refugee Status Determination (RSD) including the appeal process, and further developing the asylum and refugee management administration according to the national legal framework and international standards. The forms of cooperation could include but are not limited to: 1. Investigation in immigration matters, return and repatriation, post entry management, border management, combating illegal migration, combatting human trafficking, human smuggling and terrorism, detection of fraudulent documents and information sharing on criminal fugitives; 2. Facilitate and harmonize procedures for the return of irregular immigrants, 3. Technical assistance by Danish or other (local/international) experts including secondments, equipment, infrastructure, ID management; and biometric registration ; 4. Study/government ex-change visits in Denmark/Rwanda, training and workshops; 5. Livelihood support for refugees, support to ETM, and to durable solutions (resettlement) for refugees; 6. Any other related matter of mutual concern. Artacle 4 Principles of contact The parties will encourage direct contact between their respective specialized ministries/agencies within the are.- of cooperation while keeping thelr Ministries of Foreign Affairs and their diplomatic missions in third countries well informed about the cooperation activities. Article 5 Funding of cooperation Denmark agrees to provide funding from its dedicated asylum and migration funds for the identified cooperation activities. Rwandan input will be specified in the Agreement(s) regarding concrete projects/activities.
PAGE 4
Article 6 Notification Any notice required or permitted under this MoU will be valid and effective only if in writing and will be deemed to have been received on the date of delivery. Any Participant may by notice to the other Participant, change its chosen address to another physical address and such change will take effect on the thirtieth (30th) day after the date of receipt who last receives notice. Notices to the Participants will be sent to the following addresses: For the Republic of Denmark: Ministry of Foreign Affairs of the Kingdom of Denmark. For the Republic of Rwanda: The Ministry of Foreign Affairs and International Cooperation of the Republic of Rwanda. Article 7 Legal status The parties acknowledge that this Memorandum of Understanding ls a nonbinding agreement. Each party agrees that this MoU gives no rise to legal obligations on the part of any party. The parties intend to use their best efforts in good faith to work together to achieve the objectives of this MoU. Article 8 Confidentiality Neither party will disclose to a third party any confidential information communicated to it, without prior written consent of the other party, except information that is in the public domain or that required in fulfilment of a legal provision. This provision will survive the expiration or termination of this MoU. Article 9 Amendment This Memorandum of Understanding may be amended by mutual consent of the parties by submitting a proposed written addendum to the other party and by written acceptance of the other party of the said written addendum through diplomatic channels. \IK- \2L.\A1 4
PAGE 5
Article 10 Duration This Memorandum of Understanding is for a duration of three (3) years after which it will be automatically renewed for a similar period unless terminated by either party by giving a three (3) months written notice in advance of its intention to terminate through diplomatic channels. Article 11 Governing law This Memorandum of Understanding will be construed and implemented in accordance with the laws of each party. Article 12 Dispute Resolution Any dispute that may arise between the two parties in relation to the interpretation or application of this Memorandum of Understanding, will be settled amicably. If the dispute cannot be amicably settled, any party will be at liberty to terminate this Memorandum of Understanding. Article 13 Termination Either Party may terminate this Memorandum of Understanding at any time upon providing a written notification letter to the other. In the event of termination of this Memorandum of Understanding, the parties will coordinate in good faith to accomplish any ongoing activity. Artacle 14 Effective date This Memorandum of Understanding will come into effect on the date of its signature by both parties. The foregoing represents the understanding reached between the Parties on the matters referred to in this Memorandum of Understanding.
PAGE 6
Signed in duplicate in Kigali, on la ng uage. 2..{.t|r.21, in the Ensrish For the Ministry of Foreign Affa irs of the Kingdom of Den mark For the Ministry of Foreign Affairs and International Cooperation of the Republic \m^Y)-^– Minister for Development Coorporation Prof. NSHUTI Manasseh Minister of State in charge of the East African Community For the Ministry of Immigration and Integration of the Kingdom of Denmark Mattias Tesfaye Minister for Immigration and Integration
EINDE
NOS
DENEMARKEN WIL ASIELZOEKERS BUITEN EUROPA GAAN
OPVANGEN
3 JUNI 2021
Het Deense parlement heeft een wet aangenomen die het mogelijk maakt asielzoekers buiten Europa op te vangen. Denemarken zegt dat het al gesprekken voert met meerdere niet-Europese landen waar asielzoekerscentra ingericht kunnen worden.
Het is nog onduidelijk om welke landen het gaat, maar in Deense media worden onder meer Egypte, Eritrea en Ethiopië genoemd als locaties. In april liet de regering weten dicht bij een overeenkomst te zijn met Rwanda.
Het EU-land voert al een streng asielbeleid en scherpt dat met deze nieuwe wet verder aan. Migranten die zich melden aan de grens kunnen straks naar een locatie buiten Europa worden gevlogen. Als hun asielaanvraag daar wordt goedgekeurd, krijgen ze het recht om in dat gastland te blijven, maar een verblijf in Denemarken behoort niet tot de mogelijkheden.
Voorstanders van het plan hopen dat de wet bijdraagt aan het verder afremmen van migratie. “Als je asiel aanvraagt in Denemarken, weet je dat je naar een land buiten Europa wordt gestuurd”, zegt een woordvoerder van de sociaaldemocratische regeringspartij. “Dus we hopen dat mensen stoppen met het aanvragen van asiel in Denemarken.”
‘Krankzinnig en absurd’
De Europese Commissie reageert bezorgd. “Deze wet is niet mogelijk binnen de bestaande EU-regels,” zegt een woordvoerder. “Het recht op een asielaanvraag is fundamenteel in de EU. Het verwerken van asielverzoeken buiten de EU roept fundamentele vragen op over zowel toegang tot asielprocedures als het recht op bescherming voor vluchtelingen.”
Ook internationale organisaties laten zich kritisch uit over de wet. Een hoge functionaris van VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR vreest voor een domino-effect. Ook andere Europese landen zouden met dergelijke wetgeving kunnen komen.
“Dit is krankzinnig en absurd”, zegt vluchtelingenorganisatie Refugees Welcome tegen persbureau AP. “Denemarken wil gewoon van vluchtelingen af.”
EINDE ARTIKEL
[20]
NOS
KAMERMEERDERHEID WIL ASIELZOEKERS OPVANGEN BUITEN
DE EU, BIJVOORBEELD IN RWANDA
14 FEBRUARI 2023
Het kabinet moet van de Tweede Kamer contact opnemen met Denemarken over het opzetten van asielzoekerscentra buiten de Europese Unie. Denemarken wil met bijvoorbeeld Rwanda een deal sluiten over het tegen betaling opvangen van asielzoekers. Het zoekt hiervoor naar partnerlanden.
Een meerderheid van oppositiepartijen PVV, FvD, SGP, BBB, Groep Van Haga, Omtzigt en JA21 (die de motie indiende) en regeringspartijen VVD en CDA denkt dat dit “veelbelovende kansen” biedt om de asielcrisis op te lossen. Niet alleen de opvang maar ook de procedure vindt dan buiten de EU plaats.
Het Deense parlement nam de wet in 2021 aan om het aantal asielverzoeken door de afschrikwekkende werking te verlagen. “Als je asiel aanvraagt in Denemarken, weet je dat je naar een land buiten Europa wordt gestuurd”, zegt een woordvoerder van de sociaaldemocratische regeringspartij. “Dus we hopen dat mensen stoppen met het aanvragen van asiel in Denemarken.”
Europees Hof voor de Rechten van de Mens
Het Verenigd Koninkrijk heeft hetzelfde plan en maakte al vergaande afspraken met Rwanda. In juni vorig jaar zou de eerste vlucht met asielzoekers die illegaal waren binnengekomen vertrekken. Tot woede van de Britse regering sprak het Europees Hof voor de Rechten van de Mens uit dat dat niet mocht. Een nieuwe vlucht is nog niet gepland.
VVD-staatssecretaris Van der Burg voor Asielzaken heeft eerder in een debat gezegd dat Nederland met de eventuele Deense samenwerking binnen de internationale afspraken en verdragen zal blijven.
EINDE ARTIKEL