NOTEN 11 EN 12/Daar gaan we weer!

[11]

WIKIPEDIA

H-INDEX

https://nl.wikipedia.org/wiki/H-index

”Jan van de Beek heeft zo goed als geen publicaties van wetenschappelijk belang op zijn naam. Anno 2024 was zijn h-index, een wetenschappelijk maatstaf voor de impact van wetenschappelijke publicaties, nul”

WIKIPEDIA

JAN VAN DE BEEK/KRITIEK

https://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_van_de_Beek#Kritiek

ORIGINELE BRON

WIKIPEDIA

JAN VAN DE BEEK

https://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_van_de_Beek

[12]

[12]

Dan blijft het vrij stil (buiten Ongehoord Nederland om), tot april 2024. Dan wordt Jan van de Beek uitgenodigd als “migratie-expert” om de formerende partijen te adviseren. Samen met Hein de Haas, wél een daadwerkelijke migratie-expert.

En dan begint het hele mediacircus weer van voor af aan. Jan van de Beek is opeens weer relevant, en rechtse partijen in de Haagse gemeenteraad willen hem opeens ook spreken. De relevantie is terug.

Zeker als De Telegraaf bericht dat hij als migratie-expert minister Faber en het kabinet mag adviseren over migratiezaken. Wederom: hij heeft geen expertise, hij heeft alleen een extreem-rechtse opinie. Dáárom wordt hij uitgenodigd.

Maar hiermee is het hek van de dam. De Volkskrant laat zich keurig voor het karretje spannen van Van de Beek, door te doen alsof hij “gecancelled” is vanwege het rekensommetje dat hij wil maken. In plaats van zijn ongefundeerde opinies.

En als klap op de vuurpijl (vooralsnog) mag Jan van de Beek nu aanschuiven bij Bar Laat, en als complete non-expert meepraten over politieke zaken. Terwijl hij weinig meer is dan een columnist met een titel.

Hiermee heeft Jan van de Beek gekregen wat hij wil: hij heeft relevantie, hij heeft bekendheid. Hij kan bij WNL en De Volkskrant zijn nieuwe boek aankondigen (slechts € 23,50!) dat als warme broodjes over de extreem-rechtse toonbank zal gaan.


DOORBRAAK.EU

EXTREEM-RECHTS WERKZEKERHEIDSPROGRAMMA, DEEL 2,

JAN VAN DE BEEK

23 OCTOBER 2024

ZIE VOOR GEHELE ARTIKEL, NOOT 10

VOLKSKRANT

WE REKENEN CONTINU MET MENSEN, WAAROM ZOU JE DAN GEEN SOMMEN MOGEN LOSLATEN OP MIGRATIE

22 OCTOBER 2024

https://www.volkskrant.nl/politiek/we-rekenen-continu-met-mensen-waarom-zou-je-dan-geen-sommen-mogen-loslaten-op-migratie~be5550ee

Lang werd wiskundige Jan van de Beek vanwege zijn puur economische blik op migratie door velen met de nek aangekeken. Maar net nu zijn boek hierover verschijnt, verandert in heel Europa het denken over immigratie en zit hij aan tafel bij minister Faber om zijn visie te geven. ‘We zitten op een omslagmoment.’

door Remco Meijer

‘De huidige immigratie biedt Nederland over het geheel genomen geen economisch voordeel’, schrijft wiskundige en cultureel antropoloog Jan van de Beek in zijn nieuwe boek Migratiemagneet Nederland. Mythen. Feiten. Oplossingen. ‘Bevolkingsgroei draagt bij aan verergering van bestaande problemen’, concludeert hij, en om toekomstige krimp te ondervangen volstaat een migratiesaldo van voorlopig 5.000 per jaar (in plaats van jaarlijks 100- tot 200 duizend mensen erbij, zoals sinds 2016 is gebeurd).

Van de Beek (56) geldt, zeker sinds de publicatie van Grenzeloze verzorgingsstaat. De gevolgen van immigratie voor de overheidsfinanciën (2021, mede gefinancierd door Forum voor Democratie), als het buitenbeentje onder de migratiedeskundigen. Met zijn economische bril zou hij de morele component van immigratie negeren: ieder mens heeft immers het recht op zoek te gaan naar de beste leefomstandigheden. Maar dat zet de verzorgingsstaat Nederland onder almaar toenemende druk, met verschraling van voorzieningen tot gevolg, stelt Van de Beek.

Hij behandelt alle vormen van migratie, zowel door arbeid, studie als asiel. Alsof hij met zijn pleidooi voor rigoureuze selectie anticipeert op tegenspraak, heeft Van de Beek de vele tientallen paragrafen in zijn uitputtende boek steeds voorzien van een vragende titel. Zoals: ‘Asiel is toch maar een klein deel van de immigratie?’ Waarop hij dan antwoordt: dat is ‘een volstrekte misvatting’.

Andere vraag: ‘Immigranten zijn toch nodig voor werk waarvoor wij ons te goed voelen?’ Antwoord: ‘Ook dat is een hardnekkig verhaal.’ Want: arbeidsmigratie is vooral een gevolg van het lagelonenbeleid van de overheid en het bedrijfsleven, en van een verzorgingsstaat die mede door uitkeringen mensen onvoldoende activeert.

Wat betreft asielmigratie: bij de vaak gehoorde opmerking dat asiel slechts 10 tot 12 procent van de totale immigratie betreft, geeft Van de Beek een bijsluiter. Van de arbeidsmigranten is na tien jaar nog maar 21 procent in Nederland, van de studiemigranten 18 procent. Bij asielmigranten is dit 55 procent, bij gezinsmigranten 59 procent.

Met andere woorden: ‘De bijdrage van asiel aan de bevolkingsgroei is veel groter dan op het eerste gezicht lijkt.’ En dat is van belang om te weten, ‘want geen andere vorm van immigratie belast de samenleving en verzorgingsstaat zozeer als asiel’.

In het motto bij uw boek spreekt u van ‘een sociaal experiment op ongekende schaal’. Kijkt u naar immigratie als een moedwillig plan van de overheid, of juist als een laat-maar-waaien-experiment?

‘Dat laatste. Experimenten kunnen bedacht zijn, maar je hebt ook natuurlijke experimenten. Ik zie het als onvoorziene omstandigheden die voortvloeien uit het tekenen van verdragen. In 1951 is het Vluchtelingenverdrag ondertekend, in 1967 het aanvullende Protocol van New York. Toen is de rem van asiel af gehaald. Daarna heeft het nog een tijdje geduurd voordat iedereen dat ontdekte, en voordat de vliegtickets heel goedkoop werden. Rond 1980 gingen we door de duizend asielzoekers heen, daarna werden het er vijfduizend, tienduizend en midden jaren negentig waren het er opeens vijftigduizend.’

U spreekt van ‘grote risico’s en een ongewisse afloop’. En: ‘Waarom zouden we daarmee doorgaan?’ Wie zijn ‘we’?

‘Dat zijn we met z’n allen, vertegenwoordigd in onze nationale overheid en de Europese Unie. Daar ligt de macht. Maar doordat veel is gedelegeerd naar internationale verdragen, is er helemaal geen grip op arbeids- en studiemigratie binnen de EU, en niet op asiel. En juist bij asiel staan alle integratie-seinen op rood.’

Waarom?

‘De herkomstgroep Afrika en Midden-Oosten, waar de bevolkingsgroei het hoogst is, zal bij ongewijzigd beleid heel groot worden in Nederland. Zij zijn veel lager opgeleid dan de gemiddelde immigrant, veel lager ook dan arbeids- en studiemigranten. Veel mensen hebben een romantisch beeld van de asielzoeker als een soort Kader Abdolah of Afshin Ellian, maar dat zijn de uitzonderingen. Gemiddeld genomen doen kinderen van asielmigranten het niet goed en volgens mijn data steeds slechter. Er is bijvoorbeeld een heel lage deelname aan havo-vwo.

‘Dan is er de factor culturele afstand tot het herkomstland. Als die te groot is, is dat nadelig voor integratie. Dat pakt slecht uit voor participatie op de arbeidsmarkt en leidt tot oververtegenwoordiging in criminaliteit. Wat helpt, zijn gemengde relaties. Dat zie je veel bij Surinamers, Antillianen en mensen uit Oost-Afrika. Die komen met grote achterstand binnen, maar dat verandert door huwelijken met autochtonen. Dan zie je in de tweede en derde generatie opeens hogere cito-scores. Maar juist asielmigranten uit andere delen van Afrika en het Midden-Oosten, veelal moslims, hebben weerstand tegen gemengde relaties. Daar hapert de integratiemotor.’

U schrijft: ‘Het is al decennia taboe om de negatieve kanten van immigratie te bespreken of te berekenen.’ Maar er verschijnen toch de laatste jaren allerlei gedegen boeken hierover, zoals van Hein de Haas (Hoe migratie echt werkt) en Ruud Koopmans (De asielloterij)?

‘Het taboe is er in elk geval heel lang geweest. Je zou niet met mensen mogen rekenen, je zou niet aan blaming the victim mogen doen en je mocht extreemrechts niet in de kaart spelen. En het zou moreel ontoelaatbaar zijn, wat een heel dom argument is. We rekenen continu met mensen. De overheid bepaalt de waarde van een mensenleven aan de hand van de kosten van medicijnen. Er wordt gecalculeerd bij het vergroten van verkeersveiligheid. Waarom zou je dan geen rekensommen mogen loslaten op migratie?’

Een politieke partij in de Haagse gemeenteraad wilde u weren van een bijeenkomst, omdat u een ‘extreemrechtse charlatan’ en ‘te politiek gekleurd’ zou zijn. Wat zegt u op mogelijke kritiek dat uw boek een maatschappijvisie in een economisch jasje is?

‘Nee, dat is het niet. Natuurlijk is het altijd zo dat wetenschappers onderwerpen kiezen die ze interesseren. Daaruit blijken misschien voorkeuren, maar wat ik doe is rekenen met data over migratie en kijken waar ik op uitkom. Voor Japanners, Zuid-Koreanen, Noord-Amerikanen en Scandinaviërs kan ik dan een positieve boodschap brengen. Maar voor heel veel andere groepen niet.

‘Omdat dat een onwelgevallige boodschap was, is dit soort studie heel lang niet gedaan. Op universiteiten hangt een eenzijdige sfeer. Een wetenschapper die het wel deed, kreeg te horen: ‘Als jij het woord migranten door Joden vervangt, weet je wel dat je fout bezig bent.’ Heel intimiderend.

‘Sociale wetenschap in Nederland is voor en door linkse mensen. Die niet migratie-kritisch zijn. Als je dan binnen zo’n context aan dit soort onderzoek begint, lijkt het alsof je iets heel buitenissigs doet. Maar feitelijk is dat niet zo. Dit is een ontbrekend stuk van het debat. Ik kleur een blinde vlek in. In andere westerse landen, zoals de VS en Denemarken, gebeurt dit ook.’

Over uw oplossingen zal meteen worden gezegd: onhaalbaar. U oppert onder meer: ‘Mensenrechtenverdragen en Europese wetgeving ondermijnen de Nederlandse democratie en moeten daarom worden opgezegd en/of aangepast.’ Dan is Nederland toch meteen een paria in Europa?

‘Nee, totaal niet. Dit is heel actueel. Wat wij nu doen, is heel hypocriet. Wij lokken mensen, die we eigenlijk niet willen hebben, met asielrecht. Maar ze moeten wel een dodelijke hindernisbaan nemen. Ze mogen niet gewoon met de veerboot komen, en ook niet meer met het vliegtuig, maar moeten met kleine bootjes de zee op. Daardoor is de Europese buitengrens de dodelijkste ter wereld. Met name links zou in de spiegel moeten kijken. Asiel is humaan in intenties, maar inhumaan in uitwerking. Weet u wat pas radicaal is? De huidige status quo handhaven.’

U zegt ook: ‘Wie echt grip op asiel wil krijgen, moet minstens het VN Vluchtelingenverdrag, het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en het Kinderrechtenverdrag opzeggen. Klinkt misschien inhumaan, maar is het niet.’

‘Ja, we moeten die hindernisbaan slopen, dat zou veel humaner zijn. Maar veel mensen zijn feitenresistent. Die hebben een morele positie ingenomen en gaan daar moeilijk van af. Terwijl alle Europese landen op dit moment hoofdpijn hebben van asiel. Nederland staat absoluut niet alleen. Allerlei regeringen gaan om, ook om electorale redenen, want bevolkingen onttrekken zich in toenemende mate aan de morele druk waaronder je niets over migratie mocht zeggen. We zitten op een omslagmoment. Het moet mogelijk zijn om een coalitie te smeden van flink wat EU-landen die af willen van het asielrecht in zijn huidige vorm.’

U bent half april, samen met Hein de Haas, op gesprek geweest in de formatie. Gaf u dat genoegdoening?

‘Ja, in die zin dat ik voor het eerst het idee kreeg: er zit nu een club mensen die wil luisteren naar iemand als ik. Dat was daarvoor ondenkbaar. Ik heb ook drie keer gesproken met de Staatscommissie demografische ontwikkelingen 2050, waarvan een keer apart met voorzitter Van Zwol. En ik ben op bezoek geweest bij minister Faber (Asiel en Migratie, red.), op haar uitnodiging, maar ik zou mij niet haar adviseur willen noemen. Ik ga in gesprek met iedereen die van mijn data gebruik wil maken.’

Het rapport van de staatscommissie kiest voor ‘gematigde groei’ van de bevolking. U schreef in januari op Wynia’s Week, de website van columnist en journalist Syp Wynia, dat eigenlijk nog te ruim te vinden.

‘Ja. We hebben een klein land. Alles komt in het gedrang. Klimaat, natuur, energiedoelen, CO2-reductie, openbare ruimte, infrastructuur, landschapsbehoud.’

Als PVV-minister Marjolein Faber nog een ‘dragende motivering’ zoekt, kan ze vanaf nu uw boek omhoog houden. Maar volgens u had ze al maandenlang uit het rapport van de staatscommissie kunnen putten?

‘Ja, ik zou denken: er is een grondwettelijke taak voor onderwijs, gezondheidszorg en wonen. Die komt in het gedrang als er zoveel mensen bij komen. Je kunt wel zeggen: er wordt te weinig gebouwd, maar er is niet tegenop te bouwen. De kosten voor zorg lopen op, de onderwijskwaliteit daalt. Dat mag je best een crisis noemen.’

Maar wat is er acuut aan?

‘Dan moet u even omdenken. We hebben het over een klimaatcrisis. Maar is de zeespiegel al vier meter gestegen? Nee. Toch zijn we ermee bezig. Want zeespiegelstijging kan voor ons in de toekomst een probleem zijn. Regeren is vooruitzien. Immigratie idem. Het is een cumulatieve crisis, maar ook die kan acuut zijn. Iedere asielzoeker die een status krijgt, heeft toegang tot de verzorgingsstaat, ook als hij kansloos is op de arbeidsmarkt. Dat is een chequeboek, waarmee hij elke maand kan zeggen: ‘Mag ik even vangen uit de collectieve pot?’

U schrijft: ‘Er wordt in Nederland al jaren oeverloos gedebatteerd of we nu een asiel-instroomcrisis of een asiel-opvangcrisis hebben. Die hebben we allebei, maar de grootste asielcrisis is dat we bij ongewijzigd beleid geen middelen hebben om deze desastreuze en in potentie maatschappij-ontwrichtende vorm van immigratie te stoppen.’ Hoezo desastreus?

‘Economische tegenstellingen lopen langs etnische en religieuze breuklijnen. Als die ook nog eens gepolitiseerd worden, en die groep steeds groter wordt, kan dat een recept voor een ramp zijn. Want wat is dan de binding met Nederland? Daarover moet je nadenken. En diegenen die zeggen dat dit spookbeelden zijn, zijn ook degenen die zeggen dat we absoluut niets aan asiel mogen doen.’

Jan van de Beek: Migratiemagneet Nederland. Mythen. Feiten. Oplossingen. Uitgeverij Blauwburgwal. 468 pagina’s, € 23,50

WEBSITE JAN VAN DE BEEK

JAN VAN DE BEEK IN DE MEDIA

ZIE ZIJN WEBSITE

Jan van de Beek is wiskundige en cultureel antropoloog en doet onderzoek naar de effecten van immigratie. Zijn kennis van en kijk op migratie maakt, dat hij regelmatig wordt ingeschakeld als adviseur, spreker of deskundige in de media. Hij heeft scherp oog voor zowel de voor- als de nadelen van verschillende vormen van immigratie.

Hieronder vindt u enkele uitgebreide vraaggesprekken met Jan en links naar optredens, krantenartikelen, publicaties en dergelijke.

Nieuws

Interview Ongehoord Nederland: Nederlandse politiek kijkt bewust weg van fiscale kosten immigratie

Interview De Nieuwe Wereld: Verzorgingsstaat op termijn onhoudbaar door migratie

We berekenen alles behalve migratie, dat vind ik vreemd

Wynia’s Week: Immigratie kost Nederland veel geld, maar de autoriteiten kijken liever weg

Rapport over kosten van immigratie leidt niet tot nieuwe ophef in Den Haag. Hoe kan dat?

Geen Stijl: 25 jaar migratie kostte 400 miljard euro

De Limburger: Het is voor Nederland een dure hobby, die immigratie


Televisie-optredens

Op1: Jan van de Beek en Marlou Schrover over het uitroepen van een asielcrisis

WNL op zondag: drie typen maatregelen om asielmigratie te beperken

WNL op zondag

EenVandaag: Immigratie en verzorgingsstaat gaan niet samen

Buitenhof: ‘Asielbeleid’

Nieuwsuur: Politiek antwoord op migratie verdeeld Den Haag

Nieuwsuur: Moet de EU de migrantenstroom stoppen of sturen?

WNL TV: Zoveel kost een asielmigrant


Radio-optredens

Dit is de Dag: Derde demografische transitie

Dit is de Dag: Radicale asielzoekers

1op1 met Sven Kockelman


Geschreven media

AD: Stop massa-immigratie om verzorgingsstaat betaalbaar te houden

NRC: Nee Lubbers, we hebben geen vluchtelingen nodig

Business Insider: Laten we de ogen niet sluiten van de cijfers achter immigratie

TPO: Het huidige immigratiebeleid bedreigt de sociale vrede in Nederland

TPO: Het VN-vluchtelingenverdrag is onhoudbaar en moet worden opgezegd

TPO: Het onzinnige pleidooi van Jeroen Smit in Buitenhof voor immigratie als oplossing voor vergrijzing

TPO: Onverkort vasthouden aan asielrecht zal voor Nederland op korte termijn problematisch zijn

Telegraaf: voorzichtig zijn met toegang tot ons stelsel

Telegraaf: Nederland moet bij immigratiebeleid nationaal belang laten prevaleren

Elsevier: De saamhorigheid staat op het spel (met Jan Latten)

Elsevier: De prijs van immigratie


Debat

Tweede Kamer: position paper mensensmokkel en asiel

Tweede Kamer: video mensensmokkel en asiel

Studium Generale UU: De prijs van immigratie

De Balie: Naar een duurzaam migratiebeleid

D66: opfrissingsdebat


YouTube

Cafe Weltschmerz: De pijnlijke cijfers achter asielmigratie; (interview door Ruben Munsterman)


Overig

Proefschrift: Kennis, Macht en Moraal

WNLTV

MIGRATIE-EXPERT SPRAK MET MINISTER FABER:

NEDERLAND HEEFT ASIELCRISIS

21 OCTOBER 2024

Nederland kampt met een asielcrisis. Dat zegt migratie-expert Jan van de Beek in Goedemorgen Nederland op NPO 1. Hij bevestigt dat hij sprak met asielminister Marjolein Faber en aan tafel zat tijdens de kabinetsformatie.

Van de Beek ziet de crisis op “verschillende niveaus” in de samenleving. “De overheid heeft een grondwettelijke taak om te zorgen voor onderwijs, zorg, gelijke verdeling van inkomen en huisvesting. Op al die thema’s zorgt asiel voor een grote uitdaging.”

Tijdens de vorige asielcrisis werd op het toppunt één derde van de huizen voor starters toegewezen aan statushouders, zegt Van de Beek, die het boek Migratiemagneet Nederland schreef. “Dat heeft een enorme impact.”

Integratie

Volgens de expert is de grootste uitdaging integratie. “De mensen die binnenkomen zijn gemiddeld laaggeschoold en de schoolprestaties van jonge asielzoekers blijven bijvoorbeeld ver achter.” Bovendien gaat het om mensen “met grote culturele afstand tot de Nederlandse cultuur”.

Goedemorgen Nederland gemist? Kijk deze en andere afleveringen hier terug op NPO Start.

Van de Beek betwist de bewering dat asielmigratie een kleiner aandeel heeft in het totaal dan arbeidsmigratie. “Als je kijkt naar het aantal mensen dat blijft, dan is het zelfs iets groter dan arbeidsmigratie. En als je ieder jaar opnieuw mensen binnenkrijgt die slecht integreren, groeit je integratieprobleem. Het stapelt zich op en dat is de echte crisis.”

Advies aan Faber

Volgens Van de Beek verandert de discussie over migratie in heel Europa. “De tijdgeest is dat mensen kritischer zijn. Zeven jaar geleden vertelde ik in Buitenhof ook een kritisch verhaal en toen was het veel meer omstreden dan nu.”

Hij erkent dat hij plaats nam aan de formatietafel om de coalitiepartijen te informeren. Daarna sprak hij nog een keer met verantwoordelijk minister Faber. “Ik ben geconsulteerd, maar ik heb niet de illusie dat ik doorslaggevende invloed heb op het beleid.”

Desondanks merkt hij “dingen terug” in het beleid van Faber, hoewel hij niet wil specificeren wat dat is. “Er is afgesproken dat we het niet zouden rondbazuinen.”

Mocht Faber zijn boek willen kopen, is ze daar meer dan welkom voor, zegt de migratie-expert. Maar zijn boek is niet geschreven met het oog op dit kabinet. “Dit boek zit ook al heel lang in de pijplijn, nog voordat dit kabinet überhaupt bestond en mensen konden bevroeden dat de PVV heel veel stemmen zou krijgen.”

EINDE

Reacties uitgeschakeld voor NOTEN 11 EN 12/Daar gaan we weer!

Opgeslagen onder Divers

Reacties zijn gesloten.