[1]
ISRAEL SLUIT GRENSOVERGANG MET GAZA/EN MEER…../AANVAL OP TWEE FRONTGEN OP NOS TELETEKSTREDACTIEASTRID ESSED26 APRIL 2022
[2]
NOSCHAOS OP SCHIPHOL DOOR KLM STAKING:REIZIGERS OPGEROEPEN NIET MEER TE KOMEN23 APRIL 2022
Schiphol roept reizigers op niet meer naar de luchthaven te komen vanwege grote drukte en een reeks annuleringen door de staking van bagagepersoneel van KLM. De terminal is “te vol”, schrijft de luchthaven op de website.
In de loop van de ochtend noemde Schiphol de situatie in de vertrekhallen nog “beheersbaar”, maar dat is door de inmiddels tientallen annuleringen niet meer het geval. Vanwege de situatie had de marechaussee de afritten naar Schiphol op de A4 aan het begin van de middag korte tijd afgesloten.
De oproep geldt voor alle reizigers met een vlucht tot 15.00 uur. “Dit is een uiterste en zeer vervelende maatregel die Schiphol met het oog op de veiligheid moet nemen”, meldt de luchthaven.
Staking beëindigd
De staking van het bagagepersoneel is inmiddels wel beëindigd, laat vakbond FNV weten. De medewerkers hebben overlegd met KLM, maar daarbij is geen overeenkomst gesloten. Volgens een FNV-woordvoerder is er een “serieus signaal” afgegeven.
Volgens KLM wordt het aantal vluchten langzaam weer opgestart, zodat “passagiers alsnog naar hun bestemming kunnen vliegen”. Het bedrijf benadrukt wel dat passagiers rekening moeten blijven houden met wijzigingen, vertragingen en annuleringen.
Met het bagagepersoneel is onder meer gesproken over het personeelstekort en de hoge werkdruk. “Deze gesprekken zullen we uiteraard in de komende periode voortzetten”, zegt KLM.’
Vanochtend vroeg legden de KLM-medewerkers in een wilde staking hun werk neer. Zo’n soort staking is geïnitieerd door de medewerkers zelf en niet door bijvoorbeeld de vakbond.
Reden voor de staking zijn “de slechte arbeidsvoorwaarden, enorme werkdruk en het plan om afhandelingsactiviteiten deels te gaan uitbesteden”, zei Joost van Doesburg, die Schiphol in zijn portefeuille heeft bij vakbond FNV.
De staking leidde al snel tot tientallen annuleringen en een grote drukte in de vertrek- en aankomsthallen op de luchthaven. Op de site van Schiphol is te zien dat er tot in de avond vluchten zijn geschrapt.
Bijna 200.000 reizigers
Het is de eerste dag van de meivakantie, sowieso een van de drukste dagen van het jaar op de luchthaven. Alleen vandaag verwachtte Schiphol al 195.000 reizigers, meldde Het Parool. Daar komt bij dat KLM al rekende op verstoringen door een ongunstige windrichting en onderhoud aan een landingsbaan.
Volgens de marechaussee is de situatie op het vliegveld nu “stabiel”. Er hebben zich geen incidenten voorgedaan.
Hoewel FNV de staking niet heeft georganiseerd, zei de vakbond niet te zijn verrast door de actie van de werknemers. In een recente ledenraadpleging gaven de KLM’ers volgens FNV aan de “enorme werkdruk niet meer te zullen accepteren en dat ze echte oplossingen eisen”.
FNV schrijft in een persbericht dat het bagagepersoneel donderdagavond een mail ontving dat een deel van het werk zou worden uitbesteed aan bagage-afhandelaar Viggo. Daarmee zou het personeelstekort aangepakt moeten worden, maar volgens de bagagemedewerkers heeft het gebrek aan mensen vooral te maken met de “zeer slechte” arbeidsvoorwaarden. “En daar weigert KLM iets aan te doen.”
KLM erkent dat de werkdruk te hoog is, maar benadrukt tegelijk er alles aan te doen om naar oplossingen te zoeken. “Daarbij zetten we alle maatregelen in die mogelijk zijn. Tijdelijke inhuur van medewerkers van een andere afhandelaar op Schiphol is daarbij een van de maatregelen”, laat een woordvoerder weten.
EINDE BERICHT NOS
EEN GOEDE DAG! EEN OPSTANDIGE DAG!PETER STORM23 APRIL 2022
https://www.peterstormt.nl/2022/04/23/een-goede-dag-een-opstandige-dag/
zaterdag 23 april 2023
Vandaag is een goede dag voor de arbeidersstrijd, de solidariteit en de anarchie. Dankzij de stakers op Schiphol vanochtend. De staking zelf is voorbij, maar de klap die stakers aan KLM en Schiphol uitdeelden, dreunt na. Hulde aan die stakers, en moge hun voorbeeld veel worden gevolgd!
Het zal weinigen zijn ontgaan, want nieuws en Twitter staan er vol van. Afgelopen ochtend legden personeelsleden bij de bagageverwerking op Schiphol het werk neer. Ze zijn de enorme werkdruk al langer meer dan zat. Ik citeer de NOS.(1)‘ Een woordvoerder van vakbond FNV benadrukt dat het om een wilde staking gaat, die niet door de vakbond is georganiseerd. Aanleiding was volgens hem de mededeling van de KLM dat er vanwege vakantiedrukte extern personeel zou worden ingezet.’ KLM had gewoon ook extra personeel in dienst kunnen nemen, tegen een fatsoenlijk salaris en met draaglijke werktijden. Maar dat zal wel duurder zijn. Hoe dan ook, deze aankondiging was de druppel. ‘Het personeel heeft donderdagavond de mail gehad en de emoties liepen gisteren hoog op. Dat kwam deze ochtend tot uitbarsting. Ze hebben zich in de kantine verzameld en besloten niet naar buiten te gaan’, aldus de zegspersoon van de FNV.
Staking dus. Groot gelijk! En een wilde staking bovendien, met het initiatief in handen van betrokken arbeiders zelf, en niet in die van vakbondsbestuurders die doorgaans al een compromis hebben bedacht voor een vakbondsstaking goed en wel is gelanceerd. Deze arbeiders wachtten niet langer. Deze arbeiders doen het zelf. Petje af. Dit soort initiatief is hoognodig, tegen kapitalisten overal die arbeiders zo lang en zo hard mogelijk laten werken, tegen een zo laag mogelijk loon en met zo mager mogelijke arbeidsvoorwaarden. De arbeiders op Schiphol snapten: als we niks doen, wordt er geen rekening met ons gehouden. Ze handelden naar dat inzicht. Mooi zo.
Over die werkdruk en de slechte arbeidsvoorwaarden is meer te zeggen. KLM Moet het in hoge mate hebben, net van mensen voor wie A Nederland start- of eindplaats van de vliegreis is, maar van mensen die op Schiphol overstappen. Bij dat overstappen is afhandeling van bagage een factor. Dat zo goedkoop mogelijk regelen hoort bij het verdienmodel van de KLM, zo legt Ties Joosten uit in een thread op Twitter.(2) Joosten is auteur van De Blauwe fabel, een boek over de KLM door de jaren heen. Joosten trekt uit de analyse van dat verdienmodel weliswaar een verkeerde conclusie uit, namelijk dat meer betalen gewoon niet kan omdat het verdienmodel dat niet toestaat. Je kunt, beste Ties, natuurlijk ook dat verdienmodel op de helling zetten, de directie-inkomens aanpakken en dergelijke. Dan kunnen die lonen best omhoog en dan kan die werkdruk best omlaag, via het in dienst nemen van meer mensen bijvoorbeeld. Ja, dat kost wat. Pech voor directeuren en aandeelhouders, maar dat is dus niet het probleem van de mensen die het werk moeten doen.
Natuurlijk worden we intussen overspoeld met de jammerklachten van zogenaamde – en heel af en toe vast ook wel echte – ‘hardwerkende Nederlanders’ – last hebben van de staking, niet op reis konden naar Spanje en wat voor ellende al niet meer. Die jammerklachten kwamen prominent in beeld. Wat ik hierboven citeer uit NOS-berichtgeving komt uit een artikel onder de titel: ‘Gedupeerde reizigers op chaotisch Schiphol: “Verheugden ons op Spaans terrasje”’ Die teleurstelling is natuurlijk veel belangrijker dan de permanente oververmoeidheid van onderbetaald KLM-personeel dat voor een terrasje in Amsterdam de tijd al nauwelijks krijgt. De passages over de staking zelf staan in de zevende alinea, na zes alinea’s reacties van passagiers. De NOS doet hiermee zo ongeveer de public relations van de KLM die de overlast natuurlijk uitermate betreurt.
Die overlast is natuurlijk precies wat deze staking kracht geeft! Omdat Schiphol een belangrijk verkeersknooppunt is, waar het rond vakantietijd ook extra druk is, is die overlast voorpaginanieuws. Stakingen die niemand bespeurt omdat niemand er last van heeft, missen nogal hun doel. Ook een enkele gedupeerde reiziger snapt dat best. ‘ “Het is de perfecte timing als je je punt wil maken en aandacht wil krijgen”, erkent een andere reiziger (…) “Slim gedaan op dit moment”, beaamt een ander. “De pijn is nu heel groot”’. De staking werkte dus uitstekend. Er zijn vast allerlei arbeiders die zich strategische vragen beginnen te stellen. ‘Wat als wij nu eens…?’
En nee, natuurlijk is het niet leuk als het begin van je vakantie spaak loopt vanwege een staking. Natuurlijk mogen mensen daar best even over mopperen. Maar het is scheef om dat gemopper centraal te stellen, en de grieven van arbeiders ergens naar onderin een nieuwsartikel te verbannen. Gedupeerden kunnen met hun klachten naar de KLM die haar personeel zo tergt dat ze met een staking terugslaan. Niet vergeten een steunverklaring aan de stakers mee te nemen als je toch op Schiphol moet wezen.
En precies de opvallende overlast maakt de staking zo sterk! Precies dankzij al die ‘pijn’, die ‘overlast’ die ons vanaf voorpagina en sociale media toeschreeuwt, hebben we het er allemaal over! Precies daarom gaan discussies nu niet enkel over lange wachtrijen en gedupeerde reizigers, maar ook over hoge werkdruk en lage lonen, en over de vraag wie hier nu eigenlijk de harde werkers zijn over wie het vooral zou horen te gaan. De stakers op Schiphol geven ons gratis een stukje educatie in klassenverhoudingen in Nederland. De les is zo duidelijk als wat. Zij daarboven, in hun glimmende kantoren, jagen ons op en plukken ons leeg. Maar als wij hier beneden, mensen die het werk doen waar de maatschappij op draait en waar de rijken op parasiteren, samen terug slaan, dan kunnen we daar samen iets tegen doen. En terugslaan doe je bijvoorbeeld door het werk neer te leggen. Zeer leerzaam, en hopelijk doet goed voorbeeld weer eens goed volgen.
En dit goede voorbeeld gaat niet alleen over arbeidsverhoudingen. Dit goede voorbeeld is tegelijk een middelvinger in het gezicht van de autoriteit. Dit was een actie van mensen die gewoon samen eens luid NEE zeiden en NEE deden tegen wat het van hogerhand dag in dag uit wordt opgedrongen. Wat we hier dus heel even echt aan het werk zagen terwijl het werk stillag, dat was de anarchie. Hoeveel groepsimmuniteit tegen revolte ‘onze’ vakbondsbestuurders, journalisten en de kapitalistenklasse ook proberen te verwekken, dat virus van revolte blijkt weer eens springlevend. Ruim een week voor 1 Mei 2022 is dat helemaal geen vervelende gedachte
Noten:
1 ‘Gedupeerde reizigers op chaotisch Schiphol: “Verheugden ons op Spaans terrasje”’, NOS, 23 april 2022, https://nos.nl/artikel/2426199-gedupeerde-reizigers-over-chaos-schiphol-verheugden-ons-op-spaans-terrasje
2 Ties Joosten, Twitter-thread, 23 april 2022, https://twitter.com/tiesjoosten/status/1517821493832556545
Peter Storm
EINDE ARTIKEL PETER STORM
[3]
“Het is vervelend, maar op wereldschaal is het een luxeprobleem.”
NOSGEDUPEERDE REIZIGERS OP CHAOS SCHIPHOL: ”VERHEUGDENONS OP SPAANS TERRASJE”23 APRIL 2022
https://nos.nl/artikel/2426199-gedupeerde-reizigers-over-chaos-schiphol-verheugden-ons-op-spaans-terrasje
“Een heel vervelende start van de vakantieperiode waar zo veel mensen naar uit hebben gekeken.” Zo typeert KLM de chaos die op Schiphol ontstond na een wilde staking van het bagagepersoneel van de luchtvaartmaatschappij. De teleurstelling is groot bij de gestrande reizigers.
“Ik was me ervan bewust dat het een gekkenhuis zou worden nu de vakantie er is, maar dit had ik niet verwacht”, verzucht een van hen. “Wat een ellende, met alle bagage, kinderen, ouders”, somt een ander op. “Vervelend voor mensen die na jaren weer het vliegtuig willen nemen”, zegt een man die op weg was naar Sicilië.
Veel passagiers reageren getergd op de overlast. “Het is heel druk en de gates veranderen steeds, dus we moesten veel heen en weer lopen.” Een jongeman die met zijn moeder urenlang tevergeefs op haar bagage wachtte: “Wachten, wachten, ik ben echt boos. Ik had eigenlijk naar een wedstrijd gemoeten, maar die moest ik afbellen.”‘
Anderen laten de chaos juist gelaten over zich heen komen. “Jammer natuurlijk, we hadden ons verheugd vanavond op een terrasje te zitten”, zegt een vrouw van wie de vlucht naar Spanje uitviel. “Nu gaan we wat anders doen, thuis.”
“We wonen dichtbij, dus als het te lang duurt, gaan we thuis op de bank zitten”, zegt een man die nog op zijn al ingecheckte koffer staat te wachten. “Het is vervelend, maar op wereldschaal is het een luxeprobleem.”
“Het is de perfecte timing als je je punt wilt maken en aandacht wilt krijgen”, erkent een andere reiziger over de wilde staking die de problemen veroorzaakte. “Slim gedaan op dit moment”, beaamt een ander. “De pijn is nu heel groot.”
Een woordvoerder van vakbond FNV benadrukt dat het om een wilde staking gaat, die niet door de vakbond is georganiseerd. Aanleiding was volgens hem de mededeling van KLM dat er vanwege de vakantiedrukte extern personeel zou worden ingezet.
“Het personeel heeft donderdagavond de mail gehad en de emoties liepen gisteren heel hoog op. Dat kwam deze ochtend tot uitbarsting. Ze hebben zich in de kantine verzameld en besloten niet naar buiten te gaan.”
Volgens de FNV-woordvoerder is het personeel al langer ontevreden over flexibele contracten en de lage lonen voor het harde werk. De staking is volgens hem dan ook de schuld dan de luchtvaartmaatschappij. “KLM is verantwoordelijk, omdat het bedrijf het eigen personeel slecht betaalt en weinigen een vast contract biedt.”
Veel passagiers zeggen te weinig over het arbeidsconflict te weten om een oordeel te vellen over wie er gelijk heeft. Eerste prioriteit voor hen is vaak het redden van de meivakantie, voor sommigen de eerste sinds het begin van de pandemie.
“Ik had gehoopt andere vakantiefoto’s te maken”, schrijft een moeder bij een bericht op Instagram van haar wachtende kind in de vertrekhal. Ze vraagt zich af of er nog wel een vervangende reis te vinden is.
EINDE NOS BERICHT
[4]
“Het is de perfecte timing als je je punt wilt maken en aandacht wilt krijgen”
NOSGEDUPEERDE REIZIGERS OP CHAOS SCHIPHOL: ”VERHEUGDENONS OP SPAANS TERRASJE”23 APRIL 2022
https://nos.nl/artikel/2426199-gedupeerde-reizigers-over-chaos-schiphol-verheugden-ons-op-spaans-terrasje
ZIE VOOR GEHELE TEKST, NOOT 3
[5]
IN DIT FILMPJE IS AAN HET WOORDUFUK AYRANCI, BAGAGEMEDEWERKER BIJ DE KLM
De werkdruk is heel erg hoog.Wanneer je in het ruim zit van het vliegtuig, dan is datnog geen 75 cm hoog.Dan moet je echt op je knieen.Boven je schouders tillenJe voelt het aan je schoudersJe voelt het aan je rugDe werkdruk is zo hoog gewordenDat we 1100 a 1200 koffers op een dag, perpersoon moeten tillen.En dat is gewoon niet te doen.Tegenwoordig werken we met 30, 40, 50 mante kort per dag, per dienst, aan mensen.Het is zo’n 1100, 1200, 1300 koffers per persoonin je handen.[Interviewer]”Is dat nog te doen?””Het is…nee de maat is vol.Ook bij mijn collega’s.Het is bijna niet te doen.We hebben een verzuim van hier tot weet ik veel waar.Er zitten heel veel mensen ziek thuis.En de werkdruk is zo hoog bij ons.Wanneer we thuiskomen qua rusttijden.Het is bijna niet meer te doen johHet werk.
BRON:
NOS NIEUWSUURBAGAGEMEDEWERKERS EISEN MEER LOON, GAATKLM ZE DAT GEVEN?26 APRIL 2022
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2426565-bagagemedewerkers-eisen-meer-loon-gaat-klm-ze-dat-geven
Zo’n 150 man van de bagageafdeling van Schiphol legden zaterdag tijdens een staking de luchthaven plat. De medewerkers zijn vooral boos omdat KLM een deel van hun werkzaamheden wil uitbesteden aan dienstverleningsbedrijf Viggo. Ze zijn bang dat dat een manier is om in deze krappe arbeidsmarkt extra mankracht aan te trekken zonder het eigen personeel meer loon te hoeven betalen.
Want de personeelstekorten aan de bagageband zijn groot en het salaris ligt maar net boven het minimumloon. De conventionele economische wijsheid zou zijn: doe de lonen omhoog. Waarom doet KLM dat niet?
‘Volledig pakket’
KLM weerspreekt in een reactie op vragen van Nieuwsuur dat de staking van zaterdag iets te maken zou hebben met de hoogte van het loon. Volgens KLM is er sprake van een “marktconform uurloon” en een “volledig pakket dat boven de markt en de sector-CAO ligt” met onder andere een eindejaarsuitkering, vakantiegeld, ploegendiensttoeslag en een goede pensioenvoorziening.
Toch eisten de stakers zaterdag wel degelijk een loonsverhoging van ongeveer drie euro, naar 14 euro per uur. “Als mensen niet afkomen op je arbeidsvoorwaarden, is het de vraag of het wel marktconform is”, zegt David van de Geer van vakbond FNV Luchtvaart. “En de voorzieningen die KLM noemt, zoals vakantiegeld, gelden niet voor uitzendpersoneel.”
Ook Ties Joosten, journalist en schrijver van het boek De blauwe fabel over KLM, begrijpt de eis van de bagagemedewerkers. “De relatieve arbeidsvoorwaarden zijn verslechterd”, zegt hij. “Twintig, dertig jaar geleden kon je als je op de grond werkte bij KLM, netjes spaarde en promotie maakte op gegeven moment een huisje kopen in de regio en zo bestaanszekerheid krijgen. Dat is bij deze salarissen volstrekt onmogelijk.”
Transferpassagiers
Volgens Joosten is het voor KLM moeilijk om de lonen van bagagepersoneel te verhogen, omdat KLM “drijft op transferpassagiers”. Veel van de passagiers die KLM vervoert stappen niet in Nederland op het vliegtuig, maar zijn overstappers uit andere landen. De enige reden dat die voor KLM kiezen is de prijs, zegt Joosten.
“Dat zet een enorme druk op KLM om de prijs van het overstappen laag te houden. En juist bij het overstappen heb je mensen nodig die koffers tillen. Als dat niet goedkoop is, dan stappen mensen ook niet over op Schiphol en houdt KLM het niet.”
Daarnaast is er ook nog eens enorme concurrentie tussen de bagage-afhandelingsbedrijven op Schiphol. Naast KLM Ground Services en Viggo zijn er namelijk nog vier andere bedrijven die bagage afhandelen actief, uitzonderlijk veel voor één luchthaven. “Die concurreren met elkaar, eigenlijk alleen op prijs”, zegt Joosten. “Ze zijn elkaar dus voortdurend aan het onderbieden. Dat zet de lonen al decennia onder druk.”
Coronasteun
Een andere reden die wordt genoemd voor het niet verhogen van de lonen is juridisch van aard. Het Financieele Dagblad en de Telegraaf schreven maandag dat de lonen van bagagepersoneel niet zouden mogen stijgen, omdat de voorwaarden voor de coronasteun van de afgelopen tijd dit niet toelaten.
Maar dat klopt niet, schrijft het ministerie van Financiën in reactie op vragen van Nieuwsuur. Er is wel afgesproken dat er ook een bijdrage van het personeel dient te zijn voor het herstel van de onderneming. Maar: “het uitgangspunt is altijd geweest: de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten. Het is aan KLM hoe ze uitvoering geven aan de bijdrage van het personeel.”
Medewerkers van de bagage-afhandeling vallen niet in die groep van sterkste schouders: het betreft een van de laagstbetaalde functies bij het bedrijf.
Lapmiddelen
Niet alleen de hoogte van de salarissen is een pijnpunt voor de stakende bagagemedewerkers. “De onderliggende reden is: ze zijn onderbezet en dat eist zijn tol”, zegt David van de Geer van FNV.
Volgens KLM was het inhuren van tijdelijke krachten via dienstafhandelingsbedrijf Viggo bedoeld om die werkdruk te verlichten. Maar juist dat schoot bij de bagagemedewerkers in het verkeerde keelgat, met de staking van afgelopen zaterdag tot gevolg. Zij vrezen op langere termijn aan de kant te worden gezet voor de medewerkers van dit externe bedrijf.
“Het zijn lapmiddelen”, zegt Van de Geer. “We willen structurele oplossingen. En als je ze daar naar vraagt, blijft het stil.”