Noot 16/Pittige Tijden

[16]

””pag. 3:

2. Grip op asiel en migratie

Nederland is een van de dichtst bevolkte landen in Europa met een fors toegenomen en aanhoudend

stijgende (asiel-, arbeids-, kennis- en studie en gezins-) migratie, die hard drukt op wonen, zorg,

onderwijs en financiële middelen, en op de sociale samenhang in ons land. Beperking van de omvang

van en grip op alle soorten migratie naar Nederland, zo snel als mogelijk, is noodzakelijk, voor nu en

voor de langere termijn. Er worden concrete stappen gezet naar het strengste toelatingsregime voor

asiel en het omvangrijkste pakket voor grip op migratie ooit.

Het hele asiel- en migratiestelsel wordt hervormd, de instroom gericht en maximaal teruggedrongen

met een breed pakket maatregelen zodat een oplossing wordt geboden voor de huidige acute

situatie, met plek voor wie hier echt mag blijven en draagvlak te behouden.

Ten eerste wordt de uitzonderingsbepaling van de Vreemdelingenwet 2000 (op grond van de

artikelen 110 en 111) zo spoedig mogelijk geactiveerd. In de daartoe benodigde algemene maatregel

van bestuur, dragend gemotiveerd, worden die bepalingen van de Vreemdelingenwet 2000 buiten

werking gesteld die in de weg staan om de acute noodsituatie, voor de asielinstroom in het algemeen

en de asielopvang in Ter Apel en de overige asielcentra in het bijzonder, direct aan te pakken, dan wel

die bepalingen te vervangen met het oog op het bereiken van dit doel.

Ten tweede komt er direct een tijdelijke Asielcrisiswet met crisismaatregelen om de acute

asielinstroom en -opvangcrisis voor de komende tijd te bestrijden, onder meer door intrekking van de

Spreidingswet. Op grond van deze Asielcrisiswet zullen de daarin opgenomen bevoegdheden ingezet

worden om voor de duur van maximaal twee jaar:

[pag. 4]
– Registratie af te dwingen en de behandeling van asielaanvragen op te schorten
(‘asielbeslisstop’), het recht op opvang zal gedurende de opschorting gedifferentieerd worden
beperkt en sterk worden versoberd.
– Mensen zonder een geldige verblijfstitel zo veel mogelijk, ook gedwongen, uitzetten.
– Van de Huisvestingswet af te wijken door een verbod in te stellen op het geven van voorrang
bij de toewijzing van sociale huurwoningen aan statushouders op grond van het feit dat zij
statushouders zijn.
In deze Asielcrisiswet worden waar mogelijk eerste stappen voor structurele maatregelen al
getroffen, zoals versterking van grenscontroles en -bewaking, waaronder aanscherping van mobiel
toezicht veiligheid (mtv), mede in relatie tot grenstoezicht op basis van de Schengengrenscode. De
nationale asielketen wordt versterkt door deze onder eenduidige regie van de eerstverantwoordelijke
bewindspersoon te brengen.
Ten derde zal een opt-out clausule voor het Europees asiel- en migratiebeleid zo snel mogelijk bij de
Europese Commissie worden ingediend. Met gelijkgezinde en met omringende landen wordt
intensief samengewerkt om in tijden van een gezamenlijke crisis door instroom adequaat op te
kunnen treden (‘mini-Schengen’), in aanvulling op het structureel intensiveren van mobiel toezicht
veiligheid.
Ten vierde moet Nederland, om de asielinstroom te beperken, structureel tot de categorie lidstaten
met de strengste toelatingsregels van Europa behoren. Daarom:
– Verscherping toelatingsprocedure (aanpassing bewijslastverdeling, geen beloning voor
opzettelijk identiteit niet aantonen, aanpassing en handhaving criteria veilig land en
handhaving Dublin-verordening, uitlezen mobiele telefoons, beperking rechtsbijstand).
– Structureel intensiveren in mobiel toezicht veiligheid, grenscontroles en grensbewaking.
Irreguliere migranten aangetroffen bij deze controles aan de landsgrenzen direct terugsturen
naar Duitsland en België, onder meer bij het ontbreken van een geldig identiteitsbewijs.
– Het landenbeleid wordt fors aangepast. Nederland is op dit moment te aantrekkelijk voor
asielzoekers; de inwilligingspercentages moeten van boven naar onder het Europees
gemiddelde, onder meer door bewijslastomkering, zodat het niet aan de IND is om te
bewijzen dat iemand geen recht heeft om hier te verblijven.
– Invoering tweestatusstelsel met inbegrip van de instroom-reducerende beperkingen,
waaronder:
o geen automatische gezinshereniging van subsidiair beschermden, en
o forse beperking na-reizigers, inclusief beperking tot het zogenaamde kerngezin met
kinderen tot 18 jaar en langere termijnen voordat zulks überhaupt mogelijk is.
– Er komt voor asiel beroep bij één rechterlijke instantie zonder hoger beroep.
– Asielvergunning voor onbepaalde tijd wordt afgeschaft, die voor tijdelijk verblijf aangepast.
– Opvang kansarme asielzoekers op aparte locaties met een zo veel mogelijk versoberd en
deels gesloten regime; de rijksbijdrage aan de Landelijke Vreemdelingenvoorziening wordt
beëindigd.
– De rechtsbijstand bij asielaanvragen wordt zo veel mogelijk beperkt en bij herhaalde

asielaanvragen maximaal versoberd.

[pag. 5]

Pagina | 5
– Procedures worden verkort en versoberd, bijvoorbeeld door het verkorten van de
beroepstermijn en beperking van de mogelijkheid tot herhaalde aanvragen. Dwangsommen
wegens termijnoverschrijding worden afgeschaft of beperkt.
– Harder optreden tegen overlastgevers.
– Criminaliteit onder en van asielzoekers hard aanpakken, onder andere door: het direct
aanpakken van daders, onder meer door uitplaatsing uit de opvanglocatie, het eerder
stopzetten van de asielprocedure en het eerder vervallen verklaren van verblijfstitel, door het
uitbreiden van de ongewenstverklaring en door verdere aanscherping van de ‘glijdende
schaal’ zodat criminele vreemdelingen sneller kunnen worden uitgezet. In aanmeld- en
opvanglocaties wordt strikt en streng opgetreden tegen geweld en overlast door asielzoekers,
met name jegens vrouwelijke asielzoekers en asielzoekers met een LHBTIQ+ en/of christelijke
achtergrond.
– Het na definitieve afwijzing of verlies van een verblijfstitel niet-meewerken aan uitzetting
wordt strafbaar.
– De inzet op terugkeer wordt aangescherpt door onder andere uitzetting van asielzoekers die
eerder in een andere EU-lidstaat zijn afgewezen, uitbreiding van vreemdelingenbewaring en –
detentie en van de ongewenstverklaring en beperking gemeentelijke opvang (financiering)
tot het meest basale. Het begrip veilig land wordt verruimd tot veilige delen van landen op
basis van ambtsberichten; ambtsberichten worden in beginsel niet openbaar gemaakt.
– Het EU-migratiepact met aangescherpte asielregels en toelatingsprocedures wordt, na
vaststelling, zo snel mogelijk uitgevoerd, onder meer door bij herverdeling van asielzoekers te
kiezen voor afkopen in plaats van opvangen.
– Tegelijkertijd zet Nederland in op verdergaande aanscherpingen in de EU-regelgeving, onder
andere op screening van kansarme asielzoekers en toewerken naar strikte procedures aan de
buitengrenzen van de EU en akkoorden over terugkeer met derde landen. Nederland werkt
met andere EU-lidstaten aan het opvangen in niet-EU-landen van migranten die de EU
proberen te bereiken.
– Mensenhandel, mensensmokkel en alle illegale immigratieroutes worden aangepakt,
nationaal en Europees.
– De eigen bijdrage aan opvang door ontheemden uit Oekraïne wordt verhoogd.
– Maximale inzet op opvang in de regio en op migratiedeals daartoe.
– Er zal een modernisering van het VN-Vluchtelingenverdrag bepleit worden tegen de
achtergrond van het voorgaande en samenwerking met hierin gelijkgestemde lidstaten wordt
gezocht om dit te bereiken bij de VN. Er wordt ingezet op aanpassing van de EU-regelgeving
en -verdragen waar nodig.”

BRON

HOOP, LEF EN TROTS

HOOFDLIJNENAKKOORD 2024-2028 VAN PVV,VVD,NSC EN BBB

file:///C:/Users/Astrid/Downloads/20240515+Hoofdlijnenakkoord+PVV+VVD+NSC+BBB%20(7).pdf

ZIE OOK

HOOFDLIJNENAKKOORD TUSSEN DE FRACTIES

VAN PVV, VVD, NSC EN BBB

https://www.kabinetsformatie2023.nl/documenten/publicaties/2024/05/16/hoofdlijnenakkoord-tussen-de-fracties-van-pvv-vvd-nsc-en-bbb

ZIE OOK

FASCISTENKABINET/EERSTE IMPRESSIE

ASTRID ESSED

21 MEI 2024

Reacties uitgeschakeld voor Noot 16/Pittige Tijden

Opgeslagen onder Divers

Reacties zijn gesloten.