Noot 11/Vervolg

 [11]

NOS

KRANTEN DOEN IN PAGINAGROTE ADVERTENTIE OPROEP:

TREK BTW-VERHOGING IN

https://nos.nl/artikel/2521264-kranten-doen-in-paginagrote-advertentie-oproep-trek-btw-verhoging-in

Ruim dertig kranten en nieuwsmedia doen in een paginagrote advertentie een oproep om de voorgenomen btw-verhoging op kranten te stoppen. In het coalitieakkoord van PVV, VVD, NSC en BBB staat het plan om de btw op gedrukte en digitale media te verhogen van 9 naar 21 procent.

In de advertentie schrijven de media dat ze vrezen dat mensen met een kleine beurs worden afgesneden van verdiepende journalistiek. “Met een groeiende nieuwskloof tot gevolg.” De btw-verhoging zal een “onvermijdelijke daling” in abonnementen inzetten, schrijven de kranten.

De verwachte daling heeft ook financiĆ«le gevolgen voor de redacties. “Zeker kleinere titels en regionale dagbladen zullen geraakt worden”, schrijven de hoofdredacties van ruim 30 titels, waaronder de Volkskrant, NRC, AD, Trouw, De Telegraaf en regionale titels. “Daarmee komt de pluriforme journalistiek in Nederland in zijn geheel onder druk te staan.”

Hoogste heffing

De kranten roepen de Tweede Kamer op om bij te sturen, “nu het nog kan.” Met deze btw-verhoging dreigt Nederland naast Bulgarije het land met hoogste btw-heffing op kranten te worden, schrijven de hoofdredacties. “Een verdubbeling van de btw op journalistiek naar het hoogste tarief van heel Europa geeft geen pas. Als het belang van de rechtsstaat echt hoog in het vaandel staat: schrap deze maatregel.”

De btw-verhoging kwam in de krantenwereld als een totale verrassing, vertelt Corine de Vries, hoofdredacteur van meerdere regionale kranten en voorzitter van het Genootschap van Hoofdredacteuren in het NOS Radio 1 Journaal. “Ik snap het echt niet goed. De coalitiepartijen noemen lezen en schrijven heel belangrijk, maar tegelijkertijd maken ze kranten, tijdschriften en ook boeken duurder.”

De Vries verwacht dat er partijen in de Tweede Kamer zijn die het plan willen intrekken. “Ik hoop dat de coalitiepartijen zich niet zo goed gerealiseerd hebben wat dit heeft betekend en dat ze iets anders vinden om op te bezuinigen.”

Gifpil

De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) liet zich eerder al kritisch uit over het akkoord. Ze noemde de btw-verhoging een “onverwachte gifpil” die “volstrekt onverantwoord” is. “Juist het stimuleren van journalistiek zou op zijn plaats zijn in een tijd waarin techbedrijven het publiek overstelpen met non-informatie”, zei Thomas Bruning, algemeen-secretaris van de NVJ.

In het coalitieakkoord staat ook dat er bezuinigd gaat worden op de NPO. Van het budget gaat zo’n 100 miljoen euro af.

EINDE

LATERE PAGINAGROTE ADVERTENTIE:

NU.NL

PAGINAGROTE ADVERTENTIE IN KRANTEN TEGEN

BTW-PLANNEN VAN NIEUW KABINET

3 JUNI 2024

https://www.nu.nl/binnenland/6315272/paginagrote-advertentie-in-kranten-tegen-btw-plannen-van-nieuw-kabinet.html

Een grote groep organisaties uit de cultuur, sport, horeca en media heeft een paginagrote advertentie in de grote kranten geplaatst. Daarin roepen zij lezers op om in actie te komen tegen de btw-verhoging die de formerende partijen willen doorvoeren.

In de oproep staat met grote letters: “Geen hogere btw, je belast er heel Nederland mee.” De organisaties vragen lezers om de advertentie uit te knippen en voor het raam te hangen. Ook kunnen lezers de oproep op sociale media plaatsen.

“De voorgenomen btw-verhoging is een extra belasting op jouw cultuur, sport, horeca en media”, staat in de advertentie. “Het is een extra belasting op je kostbare vrije tijd, op je nieuwsgierigheid, op het toejuichen van je favoriete voetbalteam, op het boek dat je wilt lezen, op je schilderij aan de muur, op je fanfare in de buurt, op een hotelovernachting in het land, op het tijdschrift in de trein, op de kickboksschool in de wijk, en op de krant die je op de hoogte houdt van de wereld om je heen.”

De oproep komt van organisaties uit verschillende sectoren. De actie wordt onder meer gesteund door de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond, Koninklijke Horeca Nederland, de Nederlandse Vereniging voor Journalisten en Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek.

In het hoofdlijnenakkoord van de formerende partijen PVV, VVD, BBB en NSC staat dat het btw-tarief van 9 procent voor overnachtingen en culturele goederen en diensten vanaf 2026 wordt afgeschaft. De btw stijgt dan naar 21 procent. Het lage btw-tarief blijft wel bestaan voor dagrecreatie en bioscopen.

De afgelopen weken hebben organisaties uit verschillende sectoren al petities opgezet tegen de btw-verhoging van het beoogde kabinet. Zo werd een petitie in de boekenbranche meer dan 230.000 keer ondertekend.

EINDE

Reacties uitgeschakeld voor Noot 11/Vervolg

Opgeslagen onder Divers

Reacties zijn gesloten.