Het besluit komt na een overleg tussen de voorzitter van de Stichting Sinterklaas in Leiden, Jeffrey Glasbergen, centrummanager Hans Gennotte en burgemeester Henri Lenferink. In een reactie laten ze weten: ‘Alle betrokken partijen willen een feest voor alle kinderen organiseren. Daar hoort niet bij dat er bepaalde groepen zich buitengesloten voelen.’ [1]
Dat is mooi, waarde B & W, maar daar stopt mijn waardering.
Want het is niet genoeg!
Niet volgend jaar, maar DIT jaar, 2018, moet Blackface
Zwarte Piet definitief worden uitgebannen!
BLACKFACE ZWARTE PIET
U stelt het zelf in uw verklaring aan Unity.nu
”Daar hoort niet bij dat er bepaalde groepen zich buitengesloten voelen” [2]
Daaruit blijkt, dat u donders goed weet wat er speelt en waarom
het gaat.
Maar kennelijk is het nog niet helemaal tot u doorgedrongen,
dus nog maar even benoemd waar het hier om gaat:
LEIDEN – In 2019 zijn geen Zwarte Pieten te vinden tijdens het sinterklaasfeest in Leiden, dat laat het centrummanagement weten aan de redactie van Unity.NU naar aanleiding van vragen. Komende intocht is nog 50 procent van de pieten zwart.
Het besluit komt na een overleg tussen de voorzitter van de Stichting Sinterklaas in Leiden, Jeffrey Glasbergen, centrummanager Hans Gennotte en burgemeester Henri Lenferink. In een reactie laten ze weten: ‘Alle betrokken partijen willen een feest voor alle kinderen organiseren. Daar hoort niet bij dat er bepaalde groepen zich buitengesloten voelen.’
Vier jaar geleden is al besloten geleidelijk over te stappen van de traditionele piet naar een schoorsteenpiet. Nu is ook bekend geworden wanneer de laatste piet Leiden verlaat. Maandagavond was een bijeenkomst met de vrijwilligers. Daar is het besluit medegedeeld. ‘Het is een zorgvuldig proces dat zo in zes jaar is doorgevoerd.’ laat Genotte weten.
Misschien vrijwilligers weg
Niet alle vrijwilligers zijn blij met de verandering. De meeste vrijwilligers zijn bereid gebleken over hun eigen schaduw heen te stappen en steunen de verandering. Voor enkelen betekent deze verandering misschien dat zij in de toekomst niet langer meedoen.
Schoorsteenpiet
De schoorsteenpiet heeft bij de partijen de voorkeur boven regenboogpiet of allerlei andere varianten, want ‘het vertelt het sinterklaasverhaal zoals we dat al tijden aan onze kinderen vertellen: piet is gekleurd door de roet afkomstig van de schoorsteen waarin hij afdaalt en zijn pakjes bezorgt!’
Ook zal de komende periode de dialoog worden gevoerd met organisaties die de afgelopen jaren hun ongenoegen hebben laten blijken over de traditionele vorm van piet tijdens de intocht van Sinterklaas.
[2]
‘Alle betrokken partijen willen een feest voor alle kinderen organiseren. Daar hoort niet bij dat er bepaalde groepen zich buitengesloten voelen.’
[3]
AFSCHAFFING ZWARTE PIET EEN MUST/ZWARTE PIET ALS
RACISTISCH FENOMEEN
ASTRID ESSED
19 OCTOBER 2013
https://www.astridessed.nl/afs chaffing-zwarte-piet-een-mustz warte-piet-als-racistisch-feno meen/
[4]
Scholen bepalen zelf welke kleur hun pieten hebben. In de Zaanstreek zijn de meesten nog zwart, tot ongenoegen van een moeder. Maar volgens het bestuur is er helemaal geen lastige pieten-discussie.
Verreweg de meeste scholen buiten de Randstad houden hun piet nog zwart. Dat geldt ook voor basisschool Hannie Schaft in Zaandam. Zelfs nu Jeanne Gnimavo-Wennekendonk haar kinderen thuishoudt van het sinterklaasfeest omdat school de pieten niet wil aanpassen. Of eigenlijk houdt sint zijn pieten zelf zwart, want zo doet hij dat al twintig jaar.
Moeder Gnimavo is wit, haar man Justin is zwart, de kinderen een mooie mix. Vorig jaar al kregen de dochters verschillende nare dingen naar hun hoofd, vertelt Gnimavo-Wennekendonk. Hun vader was de enige echte Zwarte Piet. De kinderen waren vies, die moest je niet aanraken en ze stonken ook als Zwarte Piet. Ze moesten terug naar het land van hun vader (Benin).
Bij de oudste is er daarna in de klas aandacht geweest voor discriminatie. Maar twee weken geleden kwam de jongste van acht weer bedrukt thuis: ze was chocoladereep genoemd. Ik heb een belediging gehad, zei ze. Haar zus van negen corrigeerde haar. “Dat is geen belediging, maar discriminatie.”
De moeder heeft een aardige mail gehad van de directeur. Het is superlastig een geschikte sinterklaas te vinden, heeft Patricia van Gelder uitgelegd. Ze is blij met de sint die er is en het is haar wel duidelijk dat die alleen met Zwarte Pieten wil komen. Maar zegt ze ook: “Hierna stopt hij ermee en met de nieuwe sint gaan we zeker het gesprek aan.” Persoonlijk is de directeur het wel met moeder Jeanne eens: “Al is een feest maar voor één kind pijnlijk, dan moet je iets veranderen.”
Een leuk sinterklaasfeest
Maar in het onderwijs gaat niets snel, zegt ze ook. “Wat gezegd is tegen de meiden kan niet, maar de beslissing om zo’n belangrijk kinderfeest aan te passen, neem je niet zomaar even. Er zijn ook ouders met een andere mening, voor de meerderheid is het gewoon een traditioneel feest. Voor hen is het geen discriminatie.”
Maar laat ze de beslissing nu aan de sint? Zo is het niet, zegt Van Gelder. “We hebben een medezeggenschapsraad die daar over gaat. We hebben afspraken gemaakt, een commissie die het feest lang van te voren regelt en een sint die het al jaren prima doet.”
Dat haar kinderen wel of niet meedoen aan het feest, heeft moeder Jeanne Gnimavo-Wennekendonk ook zelf in de hand, snapt ze. “We hebben ons echt wel geprobeerd in te houden, niet tegenover school, wel tegenover de kinderen. Ik gun ze echt een leuk sinterklaasfeest, maar waarom niet met andere pieten?
Haar man krijgt al langer opmerkingen over zijn huidskleur. De kinderen cynisch genoeg pas sinds de landelijke pietendiscussie. “Als zij met racisme te maken krijgen, is het een nog hardere klap.”
Nu wil Jeanne Gnimavo dus een statement maken. “Hannie Schaft is juist een school met kinderen van allerlei kleur, van alle rangen en standen. Ik vind het fijn als mijn kinderen een evenwichtig beeld krijgen van de samenleving. Maar nu ik het aankaart, merk ik dat veel leerkrachten nog helemaal niet over Zwarte Piet hebben nagedacht. Veel mensen blijven ontkennen dat het pijn doet, waarschijnlijk uit onwetendheid.”
Volgens Niko Persoon, directeur van scholenkoepel Zaan Primair, speelt het inderdaad niet in de Zaanstreek, ook al ligt die pal naast Amsterdam met zijn edelpieten. De scholengroep telt 22 openbare scholen, slechts een heeft voor roetveegpieten gekozen, weet Persoon. Vanuit de koepel komt er ook geen advies. “Wij vinden dat school en ouders er over gaan.”
Is het misschien moeilijk voor scholen om de discussie met ouders te starten? Zelfs dat ontkent de bestuurder. “Het is geen kwestie van je onttrekken aan een discussie, er is geen discussie. Ik zie geen scholen die hiermee worstelen, behalve dan nu deze.”
EINDE TEKST ”MOEDER HOUDT KINDEREN THUIS BIJ
SINTERKLAASFEEST”
Die verhalen blijven zich opstapelen. Zwarte mensen die vertelden hoe ze als kind uitgelachen werden in Sinterklaastijd, zwarte kinderen die niet naar school durfden rond die tijd omdat ze voortdurend voor ‘zwarte Piet’ werden uitgemaakt, zwarte kinderen die thuiskwamen en vroegen: ‘mama, ben ik dom? Zwarte Piet is toch ook dom’.
ANTIRACISME OP VIER FRONTEN
PETER STORM
30 APRIL 2015
http://www.ravotr.nl/2015/04/ 30/antiracisme-op-vier- fronten/
[5]
ZIE OOK
KINDEROMBUDSMAN: ZWARTE PIET VRAAGT OM AANPASSING
https://www.dekinderombudsman.
[6]
Alle betrokken partijen willen een feest voor alle kinderen organiseren. Daar hoort niet bij dat er bepaalde groepen zich buitengesloten voelen.’