https://rightsforum.org/nieuws
Beste mw. Essen,
Namens de SGP-fractie bedankt voor uw bericht.
Allereerst betreuren wij dat ook minderjarigen zich schuldig maken aan geweld tegen Israëlische burgers, militairen en andere veiligheidsbeambten.
De SGP blijft bij het standpunt dat Israël niet slechts het enige democratische land is in de regio, maar bovendien een sterke en goed ontwikkelde rechtsstaat heeft. Daarin kunnen van terrorisme of geweldpleging verdachte personen (al dan niet minderjarig, zoals Ahed Tamimi) van oudsher rekenen op een eerlijk rechtsproces.
Tegelijk is de SGP voorstander van steun aan verzoeningsinitiatieven ‘van onderop’ tussen Israëliërs en Palestijnen (zie onze website voor meer informatie over ons standpunt inzake Israël en de Palestijnen).
Met vriendelijke groet,
Henri Krooneman Beleidsmedewerker buitenlandse zaken, BH-OS, Europese zaken, defensie
|
||
|
SGP-fractie Tweede Kamer Postbus 20018 2500 EA DEN HAAG
|
T 070-3182838
|
[1]
”
INTERNATIONAL RED CROSS
RIGHTS FORUM/EN DAT IS 6
CIVIS MUNDI
Met vriendelijke groet,
Henri Krooneman
Beleidsmedewerker buitenlandse zaken, BH-OS, Europese zaken, defensie
|
||
|
SGP-fractie Tweede Kamer
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
|
T 070-3182838
|
Verzonden: maandag 5 februari 2018 8:17
Aan: ORG-FRC-SGP; Bisschop, R.; Dijkgraaf E.; Staaij van der mr. C.G.
Onderwerp: Vrijlating Ahed Tamini/UW INZET
[1]
|
10/7/17
|
|
||
|
LEGAL CONSEQUENCES OF THE CONSTRUCTION OF A WALL
IN THE OCCUPIED PALESTINIAN TERRITORY
[12]
RIGHTS FORUM/EN DAT IS 6
CIVIS MUNDI
[17]
[18]
”
”
- Voorop staat dat Israël in deze turbulente regio recht heeft op erkende en veilige grenzen.
- Vrede tussen Israël en Palestijnen moet bevorderd worden door vredesbesprekingen en door economische en humanitaire samenwerking ‘van onderop’.
- Uitspraken over het vredesproces vanuit Den Haag, Washington, New York of Brussel moeten ten dienste staan aan de vredesinitiatieven ‘van onderop’; zware druk van bovenaf om te komen tot een twee-statenoplossing wijst de SGP af.
- De SGP is tegen eenzijdige erkenning van een Palestijnse staat.
- Bij niet-naleving kan het atoomverdrag met Iran gevaarlijk zijn voor het Midden-Oosten, Israël in het bijzonder. Daarom moet Nederland zich inzetten voor streng toezicht op naleving van de afspraken.
- Jeruzalem moet de ongedeelde hoofdstad van Israël blijven, en de Nederlandse ambassade moet naar Jeruzalem.
- Nederlandse diplomaten dienen zich in Arabische landen en binnen internationale gremia als de VN, in te zetten voor een positievere benadering van Israël.
- Op het gebied van handel, innovatie, landbouw, defensie en veiligheid (terrorismebestrijding) moeten we de banden tussen Israël en Nederland aanhalen.
- Het associatieverdrag van de EU met Israël moet opgewaardeerd worden. Wat zeker níet helpt zijn anti-Israëlische boycots, ‘straffen’ van investeerders en sancties. Nederland moet daar niet aan mee doen, en geen steun geven aan organisaties die zich daaraan schuldig maken.
- De inzet voor verbetering van humanitaire omstandigheden van Palestijnen verdient onze steun. Daarbij moet wel strikter worden toegezien op goede aanwending van steungelden, zodat de gelden ook echt ten goede komen van de burgers en niet van het regime.
- Nederland moet zich blijven inzetten voor de vrijheid voor christelijke en andere religieuze minderheden in de Palestijnse gebieden.
- Palestijnse kinderen mogen niet worden volgestopt met ronduit antisemitisch lesmateriaal, deels gefinancierd met Nederlands en Europees geld. Die subsidies moeten onmiddellijk worden gestopt.
- Exact hetzelfde geldt voor subsidies die gebruikt worden voor financiële steun aan families van veroordeelde Palestijnse terroristen en zelfmoordaanslagplegers.
- Er moet een VN-resolutie komen die het aanmoedigen van geweld en het rekruteren van anti-Israëlische strijders door individuen of organisaties strafbaar stelt.
- Het is raar dat er naast de algemene VN-vluchtelingenorganisatie (UNHCR) ook nog een speciale organisatie voor Palestijnse vluchtelin