[1]
BRUNALALE GULIK GA LEVEN
https://www.bruna.nl/boeken/ik-ga-leven-9789044646870
[2]
”In februari 2021 publiceerde ze haar autobiografische debuutroman Ik ga leven waarin ze afstand neemt van haar streng gelovige opvoeding.[6]”
WIKIPEDIALALE GUL/CARRIERE
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lale_G%C3%BCl#Carri%C3%A8re
BRON
WIKIPEDIALALE GUL
[3]
RTL BOULEVARDLALE GUL HEEFT NOG ALTIJD ANGSTGEVOELENS NADOODSBEDREIGINGEN29 SEPTEMBER 2021
https://www.rtlboulevard.nl/entertainment/news/artikel/5257139/lale-gul-voelt-nog-steeds-angst-na-doodsbedreiging
Schrijfster Lale Gül (23) heeft nog steeds angstgevoelens. Dat vertelde haar advocaat vandaag tijdens de strafzaak van de 19-jarige Oguz Ö., die ervan wordt verdacht Gül met de dood te hebben bedreigd. De officier van justitie eist twaalf maanden jeugddetentie, waarvan vijf voorwaardelijk, tegen de tiener.
Ook wil justitie hem een social media verbod opleggen, en eist het Openbaar Ministerie intensief toezicht in het jaar na zijn straf. Justitie noemt de man geradicaliseerd en verdenkt hem ook van diverse bedreigingen met een terroristisch misdrijf.
Lale Gül volgde de zitting aanvankelijk via een videoverbinding, maar raakte door de houding van Ö. zo gefrustreerd, dat ze daarmee rond het middaguur mee stopte. Gül gaf tijdens haar slachtofferverklaring aan dat ze nog dagelijks angstig is. Daarom wil justitie Ö. ook een contactverbod opleggen en mag de verdachte vijf jaar lang niet naar Amsterdam komen. De officier noemde dit een stok achter de deur zodat hij Gül met rust laat.
Ik ga leven
Ö. heeft bekend dat hij de de schrijfster via verschillende accounts bedreigde. Gül ontving de bedreigingen toen ze thuiskwam na een interview. Ze had toen al tientallen andere bedreigingen gehad van anderen. “Een naar gevoel bekroop me: een gevoel van angst, onbegrip, spijt, vertwijfeling.” Gül probeerde zich eerst vast te klampen aan de positieve reacties, maar de angstgevoelens kregen de overhand. De schrijfster kreeg de bedreigingen na de publicatie van haar boek Ik ga leven.
In de roman, die gaat over een Turks streng-islamitisch gezin in Amsterdam-West, is ze kritisch over veel Turkse en islamitische tradities waar ze mee is opgegroeid.
“Op het moment dat ik mijn inbox opende, zag ik dat een onbekend account mij een foto van een pistool had gestuurd; een pistool dat vastgehouden werd in een mannelijke hand”, vertelde Gül. “Mijn hart sloeg over, mijn adem stokte. Het meest intimiderende was dat er geen tekst bij stond, de foto zei kennelijk genoeg.” Daarna ontving ze nog minimaal zeven foto’s van een vuurwapen en een filmpje van IS, waarin het martelaarschap werd bezongen.
‘Ik voelde echte angst’
“Ik weet niet waarom deze bedreigingen mij zoveel meer hebben aangegrepen. Ik voelde dit keer echte angst. Het greep me naar de keel en zorgde ervoor dat ik niet meer de deur uit durfde.” Genieten van het succes van haar boek kon ze niet meer. “Het maakte me opeens niet meer uit. Ik was alleen nog maar bezig met mijn veiligheid. Ik bleef anderhalve week thuis.”
“Ik dacht dat ik gek werd. Ik vermomde me zelfs buiten, keek altijd over mijn schouder, sprong de taxi in als ik de voordeur verliet. En dat is maandenlang zo doorgegaan, ook nadat deze verdachte was opgepakt, en eigenlijk nu nog steeds. Zoveel doet bedreiging met je. Want wat als deze verdachte weer vrijkomt? Of wat als er nog zo’n jongen buiten loopt die wel de daad bij het woord voegt?”
Gül vordert een symbolische schadevergoeding van 500 euro. “Ze is zich bewust dat deze cliënt niet voor alle angst en bedreigingen verantwoordelijk is”, legt haar advocaat uit. “Het is haar niet om geld te doen. Ze wil met dit symbolische bedrag een signaal afgeven.”
EINDE ARTIKEL RTL BOULEVARD
”Na de publicatie werd Gül vanuit islamitische hoek ernstig bedreigd”
WIKIPEDIALALE GUL/CARRIERE
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lale_G%C3%BCl#Carri%C3%A8re
BRON
WIKIPEDIALALE GUL
HET PAROOLLALE GUL TREKT ONLINE HAAT NIET MEER, HALSEMAHAALT UIT NAAR DENK13 MAART 2021
https://www.parool.nl/amsterdam/lale-gul-trekt-online-haat-niet-meer-halsema-haalt-uit-naar-denk~bcc87375/
De Amsterdamse schrijfster Lale Gül die met de dood wordt bedreigd, omdat ze in haar literaire debuut zware kritiek levert op de islam, wordt nog altijd overstelpt met ernstige bedreigingen.
Ze neemt een tijdelijke mediapauze omdat ze de stroom aan haatberichten ‘mentaal niet meer trekt’. De politie is op de hoogte van de situatie, meldt de 23-jarige Gül.
In haar onlangs verschenen debuutroman Ik ga leven is de 23-jarige Amsterdamse kritisch over veel Turkse en islamitische tradities waarmee zij is opgegroeid. Wegens dat boek en optredens daarover in talkshows is de jonge schrijfster doelwit geworden van intimidaties en doodsbedreigingen via social media. Zo stuurde een onbekende man via Instagram een foto van een vuurwapen, vergezeld met vier smileys van doodshoofden en een zwarte islamitische vlag.
Verspilling van zuurstof
Op hetzelfde platform maakte aanstormend komiek Sezgin Güleç (22) de schrijfster uit voor ‘talentloze, pseudo-intellectuele verspilling van zuurstof en schoon drinkwater. ‘Echt schattig wanneer deze elitaire Turkse wijven de doorsnee Turken in dit land vertellen hoe ze hun leven moeten leiden en afstand moeten nemen van hun eigen cultuur en tradities’, valt te lezen.
Het door Gül verspreide bericht is inmiddels door de komiek verwijderd. “Mijn timing voor deze opmerkingen was verschrikkelijk. Ik had mijn gedachtes anders moeten verwoorden tegenover iemand die al onder zo veel druk staat. Ik sta meer aan haar kant dan ze denkt als atheïst die zelf ook vaak genoeg kritisch over de islam is op het podium. Ik wens haar al ‘t beste,” laat Güleç aan het AD weten.
‘Ik vind het bedroevend’
Over de ontstane ophef kwam het binnen de Amsterdamse gemeenteraad tot een confrontatie tussen burgemeester Halsema en Numan Yilmaz, fractievoorzitter van DENK Amsterdam. Die laatste keurde de vele bedreigingen en intimidatie jegens de schrijfster af, om daaraan direct toe te voegen dat de schrijfster ‘islamofoob’ is, andere Amsterdammers ‘stigmatiseert’ en bezig is aan een ‘voor haar mooie pr-campagne’.
Halsema reageerde daarop furieus. “Ik vind het bedroevend dat u haar verwijten maakt die precies de reden zijn dat zij wordt bedreigd. Ik denk dat het heel verstandig als u haar niet in de beklaagdenbank zet, maar haar werkelijk verdedigt.”
Advertentie
Het is niet voor het eerst dat de partij DENK er in deze kwestie flink van langs krijgt. Eerder werd de partij al verweten een advertentie boven een Turks artikel te plaatsen waarin Gül voor vijand van de islam wordt uitgemaakt. Een woordvoerder van DENK reageerde dat de partij ‘absoluut niets’ te maken had met de advertentie boven het artikel. Volgens hem bepaalt een algoritme waar advertenties terechtkomen.
Fractievoorzitter Farid Azarkan benadrukte in een korte tweet zich te distantiëren van alle kwetsende berichten die de Amsterdamse over zich heen krijgt. ‘Ik lees allerlei bedreiging en haat in de richting van Lale. Dat is onacceptabel. Stop daarmee. Iedereen heeft het recht op een eigen leven en geef elkaar de ruimte’, twittert Azarkan. Kamerlid Tunahan Kuzu stuurde woensdag al een bericht aan Gül, waarin hij schrijft dat in Nederland vrijheid van religie geldt en het haar dus vrijstaat wel of niet te geloven.
Vuurwapens
Ondertussen blijft de Amsterdamse schrijfster bestookt worden met berichten en foto’s waarin zware vuurwapens getoond worden. De radicale islamitische groep Sharia4Holland meldt op Instagram dat ze ‘grote plannen hebben met Gül’ en ‘overal in Amsterdam actief zijn’. Later nuanceerde het kanaal die opmerking. ‘Voor de mensen die willen weten wat de plannen waren: het was letterlijk met haar een flink gesprek aangaan over het boek en haar islamophobia’, valt te lezen in een verklaring.
Volgens Femke Halsema is er goed contact tussen de schrijfster en de politie. De vele online bedreigingen die haar boek en de interviews na afloop hebben veroorzaakt, hebben de aandacht van de politie. “Op strafbare berichten wordt direct gehandeld, ook op anonieme berichten,” zei Halsema eerder tegen het Parool. Gül is inmiddels ook op bezoek geweest bij Halsema. Ze heeft een uitnodiging gekregen om toe te treden tot een netwerk van jonge vrijdenkers die, indien nodig, steun kunnen krijgen van de stad.
EINDE BERICHT HET PAROOL
HET PAROOLPOLITIE HOUDT VEILIGHEID VAN ”ONGELOVIGE” SCHRIJFSTERLALE GUL IN DE GATEN10 MAART 2021
https://www.parool.nl/amsterdam/politie-houdt-veiligheid-ongelovige-schrijfster-lale-gul-in-de-gaten~b5a6903c/
De situatie van de Amsterdamse schrijfster Lale Gül, die in haar literaire debuut haar ongeloof bespreekbaar maakt, wordt scherp in de gaten gehouden door de politie en de gemeente.
Dat zei burgemeester Halsema woensdagmiddag tijdens een debat in de gemeenteraad. Gül (23) publiceerde dit jaar een boek over hoe zij haar geloof verloor, en daardoor te maken kreeg met hoon, spot, beledigingen en bedreigingen. Op straat in de Kolenkit, waar ze woont met haar familie, is ze al eens agressief bejegend, vandaar dat er in de raad zorgen bestaan over haar veiligheid.
“Onze stad is een herberg voor vrije mensen,” zegt Halsema in antwoord op vragen van het CDA. “Als mensen op welke manier dan ook geïntimideerd worden, zeker vanwege hun overtuiging of de eenvoudige lust om in vrijheid te leven, moeten wij daar pal voor staan.”
Direct handelen
Volgens Halsema is de wijkagent het primaire aanspreekpunt voor Gül en is er goed contact tussen de schrijfster en de politie. De vele online bedreigingen die haar boek en de interviews na afloop hebben veroorzaakt, hebben de aandacht van de politie. “Op strafbare berichten wordt direct gehandeld, ook op anonieme berichten,” aldus Halsema. “Volgens de districtschef van de politie is momenteel geen sprake van een acute bedreiging.”Gül is inmiddels ook op bezoek geweest bij Halsema. Ze heeft een uitnodiging gekregen om toe te treden tot een netwerk van jonge vrijdenkers die, indien nodig, steun kunnen krijgen van de stad.
EINDE BERICHT HET PAROOL
[4]
YOUTUBE.COM
YESIM CANDAN: ”DE TURKSE GEMEENSCHAP HEEFT ABSOLUUT GEEN ZELFREFLECTIE”/OP1[DISCUSSIE NA BOEK LALE GUL]
https://www.youtube.com/watch?v=F8vo0N4EHSU
‘[Interviewer}”Na het verschijnen van het boek, bestaat het gevaar, dat de Turksegemeenschap als geheel over een kam wordt geschoren.En de vraag is dus ook:Herkennen andere Turkse Nederlanders zich in de parallelle wereldvan streng islamitische tradities en die ongelovige buitenwereld.Aan tafel schrijfster Lale Gul, journalist Yesim Candan, en de studentenNure Gunaz [niet helemaal goed verstaanbaar] en Ilaya Wildig [niet goed verstaanbaar][Interviewster]:”Heel hartelijk welkom allemaal, Lale, we zagen het net al even in deze,in deze beelden voorbijkomen, dat er nogal shit storm over je heenis gekomen, nadat je boek is uitgebracht.Hoe gaat het met je?[0.32] Lale Gul:”Het gaat naar omstandigheden goed, zoals ze dat zo mooi zeggen….”[0.35] [Interviewster]”JaEn de omstandigheden, zoals die nu zijn…….”[0.37]”Ja, die zijn slecht.”[0.39][Interviewster]:”Ja…””[0.39] [Lale Gul:”Maar ik hou het hoofd koel hoor.Dus eh men hoeft zich geen zorgen over mijn psychische gesteldheidte maken, …Nee……Ik ga…..er best goed onder, eigenlijk…””[0.48] [Interviewster]:”Okay.Want even voor de mensen, die het niet hebben meegekregen, Wat is jouw belangrijkste aanklacht eigenlijk vanuit jouw boek, eenautobiografisch boek over jouw Turks-Islamitische strenge eh streng-religieuze gezin….”[1.01]Lale Gul:”Ja.”Nou, de aanklacht eh komt hierop neer.Het is een hoofdpersoon, die dagelijks eh ruzie heeft met haar familie, omdat ze bijvoorbeeld geen vriendje mag en al helemaalgeen Nederlands niet moslim vriendje, ze kan niet aandoen wat ze wil,ze kan niet uitgaan, ze kan niet naar het strand gaan in normale badkleding zeg maar, eh ze moet een hoofddoek om, als kind moest ze naarde Koranschool eh ze kan…effe kijken…wat kan ze nog meer niet….ehze kan niet uitgaan, ze kan….”[1.28][Interviewster]:”Niet laat werken…..”[1.29]Lale Gul;;”Ja, in de avond inderdaad niet laat buiten zijn, ze moet altijd liegenals ze bij vrienden thuis wil, een wijntje wil doen….”[1.35]:[Interviewster]:”En waarom moet ze dat?”[1.37]:Lale Gul”Nou ja, dat mag allemaal niet, van de Leer die haar wordt onderwezenen die haar vrome ouders graag geloven.”[1.44][Interviewster]:”Want als ze het toch doet, wat gebeurt er dan?”[1.45]Lale Gul:”Nou ja, dat komt op de conto van de ouders, omdat die daar rekenschap voor moeten afleggen in het Hiernamaals, daar komt het een beetjeop neer”[1.53][Interviewster]:”Dus eigenlijk is het zo, jij moet je gedragen volgens deze regels,ja anders gaat er echt heel veel mis”[1.59]Lale Gul:”Precies ja”[1.59][Interviewster]:”Ja…..;;”[2.00][Interviewer]:”Yesim je hebt ook Turkse ouders….[2.03][Yesim Candan]:”Ja”[Interviewer]:
[2.03]Je volgde dit.Herken je iets in het verhaal van Lale”[2.05]{Yesim Candan]:”Eh…ik zelf niet, ik ben zelf niet zo opgegroeid, maar ik weet, ikben me er wel van bewust, dat er natuurlijk wel…de Turkse communityheeft wel last van een parallelle community en eh…dus waar gewoonomwille van de ouders gewoon heel veel wordt gedaan.Want ik had, in november heb ik een column geschreven, ”de verborgen dochters”, en dat gaat ook over meisjes, eigenlijk een beetje hetzelfdelevensverhaal als Lale, die eh zeg maar midden twintig is en eigenlijk helemaal niets mag.En eh…dus het was misschien wel toeval of misschien ook geen toeval, dathet net voor jou was, maar het….zij nam contact met mij op van ”ik wil graaghulp” en ik heb gewoon geen enkele vrijheid, zij was, zij is volwassen,ze, ze werkt, maar ze mag helemaal niets.En daar heb ik dus over geschreven.En dit raakte mij zo erg, omdat zij natuurlijk ook bedreigd werd, dat ik dacht, he wacht eens even, wat is hier aan de hand.Kijk, ik ben zelf niet zo opgegroeid, maar ik vind wel, wat hier ook gezegdmoet worden en bekeken moet worden, is eh, de Turkse gemeenschapis heel divers en dit is eigenlijk ook een soort van een community ineen community en eh en daar moeten we ook bewust van zijn en wat zij dus over haar heen krijgt, heeft ook te maken, dat de gemeenschap ook moet leren, dat eh, dat we kritiek op elkaar mogen hebben, zonderiemand te bedreigen, want de Turkse gemeenschap heeft absoluut geen zelfreflectie, vind ik.Echt absoluut niet.”
EINDE YOUTUBE FILMPJE
[5]
WIKIPEDIAFJODOR DOSTOJEVSKI
https://nl.wikipedia.org/wiki/Fjodor_Dostojevski
WIKIPEDIA [ENGELS]
FYODOR DOSTOEVSKY
[6]
Ik kan me op dit punt niet langer beheersen, ik ben het zitten op het eeuwige zondaarsbankje en de constante stroom aan vernederingen en beschimpingen zat.Ik kan niet dat beetje vertier, dat ik haalde uit m’n relatie,ook nog prijsgeven.Ik wil niet terug naar de tijd waarin ik Freek in de middag al moestverlaten, om terug te keren naar Amsterdam om in de avond te werken.zodat Vader me op kon halen zonder iets door te hebben.’Ik begin haar uit te maken voor zieke psychopaat, controlfreak envoor onnozele, achterlijke, bekrompen en simpelzielige vuige ezeluit het boerengat van Turkije, die niets gewend is van de rechten engang van zaken, die hier gelden.Ik maak haar uit voor minderwaardig mens, waar ik later veel spijt van zou krijgen’,ik moet me eigenlijk beheersen, want zo geef ik mijn opponent voorde zoveelste keer de gelegenheid in de martelaarsrol te kruipen straks,als ze weer eens over mij zou klagen bij de buren en familieleden, ennatuurlijk alleen deze zaken zou uitlichten, omdat ze ruimschoots de gelegenheid zou krijgen, haar sullige benauwdheid tentoon te spreidenachter mijn rug om.
OP GOOGLEFRAGMENT UIT HET BOEK VAN LALE GUL:”IK GA LEVEN”
[7]
NOSLALE GUL WINT NS PUBLIEKSPRIJSMET ”IK GA LEVEN”
17 NOVEMBER 2021
https://nos.nl/artikel/2406048-lale-gul-wint-ns-publieksprijs-met-ik-ga-leven
Het boek Ik ga leven van Lale Gül is de winnaar geworden van de NS Publieksprijs. Er werden ruim 210.000 stemmen uitgebracht, een recordaantal. Het boek van Gül kreeg 32 procent van de stemmen, werd bekend in de talkshow M van de KRO-NCRV op NPO 1.
“Ik had het helemaal niet verwacht eigenlijk”, zei Gül na de bekendmaking. “Ik waardeer dit echt enorm. Ik weet even niet wat ik moet zeggen. Het is een enorme eer.”
In haar boek uit Gül zich erg kritisch richting de Turkse conservatief-islamitische omgeving waarin ze is opgegroeid. Naar aanleiding van haar boek werd ze wekenlang online bedreigd en moest ze onderduiken. Vanwege de bedreigingen werd een 19-jarige man in Noord-Brabant opgepakt. Hij werd veroordeeld tot twaalf maanden jeugddetentie.
Favoriete boek
Mensen konden tot 19.30 uur vanavond nog stemmen op hun favoriete boek. De eerste hoofdstukken van de genomineerde boeken werden de afgelopen weken onder meer via boekhandels, bibliotheken en de trein verspreid. Ook waren ze online te vinden.
Andere genomineerden waren Bonuskind van Saskia Noort, Derksen van Michel van Egmond en Antoinnette Scheulderman, Martien van Jan Dijkgraaf, Opgewekt naar de eindstreep van Hendrik Groen en Wen er maar aan van Maike Meijer
Aan de NS Publieksprijs is een geldbedrag verbonden van 7500 euro. Ook mag Gül een jaar lang eersteklas met de trein reizen en krijgt ze een sculptuur van Jeroen Henneman. Vorig jaar won De meeste mensen deugen van Rutger Bregman.
EINDE NOS BERICHT
[8]
UIT 2005ASTRID ESSED VERSUS HIRSI ALI/HET GEDACHTEGOEDVAN HIRSI ALI
https://www.astridessed.nl/2005-astrid-essed-versus-hirsi-ali-het-gedachtegoed-van-hirsi-alimet-een-kleine-verrassing-onder-dit-artikel/
ZIE OOK
OF
DE MORGEN.BEHIRSI ALI: WILDERS IS GOED VOOR NEDERLAND13 MAART 2010
Geert Wilders is geen racist en ook geen fascist. Dat is wat Ayaan Hirsi Ali altijd tegen Amerikanen zegt als die over hem beginnen. Hirsi Ali, die nu bij het American Enterprise Institute werkt, schrijft dat in de Nederlandse krant NRC.
Aandacht voor problemen
Ze vertelt: “Hij is goed voor Nederland, omdat mensen die kwaad zijn over de systematisch verkeerde aanpak door de gevestigde partijen van vraagstukken als immigratie en islam, hun woede kunnen kanaliseren door op hem te stemmen in plaats van te rebelleren of, erger nog, een gewelddadige confrontatie met radicale islamitische groeperingen aan te gaan.”
De enige manier voor andere partijen om de teleurgestelde burgers die op Wilders stemmen nu nog terug te winnen, aldus Hirsi Ali, is door weer te proberen de aandacht voor de persoon Wilders te verplaatsen naar de problemen die hij aan de orde stelt.
Hirsi Ali noemt de voorstellen van Wilders wel ‘in praktische zin onuitvoerbaar’. (anp/tw)
[9]
SHIRIN MUSA, WOLVIN IN SCHAAPSKLERENASTRID ESSED1 FEBRUARI 2018
OF
FRONTAAL NAAKTSHIRIN MUSA DEUGT VOOR GEEN METER20 JANUARI 2018
Vrouwenrechtenactiviste Shirin Musa trok vorig jaar mijn aandacht toen ze het voor GeenStijl opnam, dat toen eindelijk het lid eens op de neus kreeg vanwege de zoveelste seksistische intimidatieactie. Die bestond eruit dat een vrouwelijke columnist, die kritiek had gehad op GeenStijl, werd overladen met bloedstollende verkrachtingsfantasieën. GeenStijl heeft een lange, lange historie van dit soort mensonterende misogynie. Zo werden de lezers ook eens uitgenodigd te ‘fappen’ op de foto van een ‘lekkere PvdA-chick’ die in elkaar was geslagen door haar vriend. Vrouwen zijn op GeenStijl ‘fapmateriaal’, ‘hoeren‘, ‘snollen’, ‘deugzeugen’, ‘feminazi’s’ enzovoort. Neuken heet op GeenStijl ‘uit elkaar trekken’. Toen Rosanne Herzberger GeenStijl aansprak op al dat seksisme, spraken de reaguurders onder een hitsstukje op de site onder andere de wens uit dat ze een “rechtse Volkert van der Graaf tegen het lijf zou lopen.”
GeenStijl is dus zeg maar de witte, seculiere evenknie van de hindoestaanse en islamitische mannen die hun vrouwen gevangen houden in huis en af en toe in elkaar rossen, met dien verstande dat de redactie van GeenStijl het afrossen overlaat aan haar lezertjes. Ze schept er vooral de juiste condities voor.
Maar toen daarover eindelijk eens wat ophef ontstond, was Musa de eerste die voor ze op de bres sprong. Omdat GeenStijl haar geld had gegeven om een rechtszaak te betalen die haar organisatie Femmes for Freedom “de mond wilde snoeren”, aldus Musa.
Witte vrouw met Marokkaan
Musa is dus totaal niet geïnteresseerd in vrouwenrechten. Niet als die worden bedreigd door Westerse mannen, in elk geval. Het gaat haar om niet-westerse allochtonen en daarom ligt ze ook zo goed bij de redacties van de Volkskrant, NRC, Trouw en al die andere kwaliteitsmedia en natuurlijk bij GeenStijl. Ze doet het ook lekker bij extreemrechtse politici als die van Leefbaar Rotterdam, met wie ze een postercampagne instigeerde waarop koppels met verschillende religieus-cultureel-etnische achtergronden elkaar zoenen, bijvoorbeeld een joodse man met keppeltje met een gehoofddoekte moslimvrouw. Er was al eens op gewezen dat een witte vrouw met een Marokkaanse moslimman ontbrak in die posterserie.
Ik weet wel waarom: daar houden ze bij extreemrechts niet van, dat die moslims “onze” roomblanke vrouwen bepotelen. De combinatie witte man/moslima ligt trouwens ook niet zo lekker, weten mijn moslimvrouw en ik uit ervaring. Al vele jaren krijg ik reacties, mails en berichten van boze witte mannen die mij verwijten allerlei onzalige dingen te doen met mijn ‘moslimhoer’ en haar ‘moslimkutje’.
Daarmee komen we aan bij het doel en het effect van die postercampagne: die is het stigmatiseren van minderheden, haat aanwakkeren tegen vooral moslims. Het is niemand bij Leefbaar Rotterdam te doen om integratie van verschillende bevolkingsgroepen, en Shirin Musa niet om seksisme, of vrijheid, for that matter, want dan zou ze GeenStijl wel ondubbelzinnig hebben veroordeeld.
Seksueel geweld
Nu zat ze in Pownews, het supervrouwvriendelijke televisiefiliaal van GeenStijl, te hitsen tegen Sylvana Simons en Anja Meulenbelt van de politieke partij Bij1, omdat die het hebben gewaagd kritiek te uiten op haar campagne. Simons en Meulenbelt vinden seksueel geweld volgens haar prima en Bij1 is volgens haar een racistische partij en ze had er ook al contact over gehad met de politie.
Daarmee toont Musa zich een geestesverwant van de extreemrechtse stokebrand Wierd Duk, die ook meent dat de wet op grove wijze overtreden wordt als je hem tegenspreekt, en dat je voor verkrachting en massamoord en antisemitisme bent als je je verzet tegen stemmingmakerij tegen moslims en vluchtelingen.
Niemand wil seksueel geweld (nou ja, behalve de Roze Khmer dan) en iedereen is voor de vrijheid je eigen liefdespartner te kiezen (nou ja, behalve heel Domrechts dan), maar je mag toch een andere mening hebben dan Shirin Musa over de manier waarop je effectief geweld bestrijdt en vrijheid bevordert? Een postercampagne die suggereert dat alle vrouwen- en homohaat voor rekening komt van die bruinen met hun rare geloof isoleert allochtonen alleen maar. Het is een vorm van – om maar eens een vreselijk social justice warriors-begrip te gebruiken – ‘othering‘. Het kweekt meer haat dan het wegneemt. Bovendien bleek van de week voor de zoveelste keer dat seksueel geweld – tot aan het goedkeuren van verkrachting binnen het huwelijk toe – in evenredige mate voorkomt in alle lagen van de bevolking, in alle culturele kringen.
Karretje van extreemrechts
Meulenbelt – en het is bekend dat we niet elkaars grootste fans zijn – stelt terecht dat Musa zich voor het karretje van extreemrechts laat spannen, waarbij Musa dat volgens mij gewilliger laat doen dan Meulenbelt lijkt te denken. En ja, het maakt wel degelijk uit van wie je rugdekking krijgt, ook al zijn bedoelingen goed en is je streven nobel want dat maakt precies het verschil tussen tégen moslims zijn of vóór seksuele vrijheid.
Daarom trek ik dat larmoyante stuk van Nadia Ezzeroili over vrouwenonderdrukking binnen islamitische gezinnen ook niet waar heel Gutmenschistan bij ligt te dwepen. De aanleiding voor die hele stroom stukken van en interviews met onderdrukte (ex-)moslima’s die je nu in de kwaliteitskranten ziet, en die allemaal eenzijdig zijn, is nota bene de hypocriete ophef rond de Algerijns-Nederlandse rapper Boef, die kortgerokte meisjes uitschold voor ‘kech‘, terwijl witte mannen seksueel onafhankelijke vrouwen constant uitschelden voor ‘hoer’ en ‘snol’ en ‘slet’ en beweren dat ze erom vragen verkracht te worden.
Ezzeroili doet het voor de aandacht, dat heb ik al eens aangetoond (het leverde me een enorme berg haat op, onder andere van Tofik Dibi maar onthou nou eens mensen: ik heb lak aan wat jullie van me vinden, ik schrijf het op zoals ik het zie) en de Volkskrant lust er wel pap van, want hé, het legitimeert de moslimhaat die uitbundig wordt gevierd in dit land en als een allochtoon het zegt, wie ben jij dan, witte man, om dat in twijfel te trekken?
Volkskrant-allochtonen
Zo is er een klein leger van allochtonen, Volkskrant-allochtonen noem ik ze altijd, die naar de gunst hengelen van de boze witte man en vrouw door alle vooroordelen te bevestigen over moslims en bruine mensen: antisemitisch, vrouwenhaters, homofoob, gewelddadig, lui, onverdraagzaam enzovoort. Het is koren op de molens van Baudet, Wilders en de populisten binnen de “normale” politieke partijen en de onderdrukte vrouwen en in elkaar geslagen homo’s schieten er geen fuck mee op, maar Ezzeroili’s carrière is er erg mee geholpen.
Ik wil wel geloven dat er binnen migrantengroepen sprake is van een vorm van onderdrukking die kenmerkend is voor die gemeenschappen, aangezien het conservatisme altijd verstikkend is binnen migrantengroepen, ook binnen de Nederlandse gemeenschap in Portugal, bijvoorbeeld. Maar je doet er niks tegen door te gaan zitten jammeren in de Volkskrant of op Nieuwsuur. Het is Kruidvat-literatuur voor witte domoren die een nat kruis komen halen bij de zoveelste bevestiging van hun eigen culturele superioriteit.
Opportunistische moslimmannen
Als je echt iets tegen dat verstikkende milieu wilt doen, moet je je actief verzetten, en dat geldt ook voor die moslimmannen die ik nu overal hun steun zie betuigen aan de onderdrukte moslimvrouwen. Heb je je ook verzet toen je zus werd kortgehouden, thuis? I know for a fact dat vele van de mannen, die nu zo’n grote mond hebben over de vrijheid van vrouwen, niks hebben gedaan tegen de onderdrukking van hun zussen en er zelfs van hebben geprofiteerd.
Maar dit stuk is nu al veel te lang, dus ik kom daar binnenkort in een ander stuk op terug. Stukje whitesplaining naar de getinte medelanders toe.
Haat me maar, of doneer, als je een échte vrijheidsstrijder bent:
EINDE ARTIKEL
[10]
[10]
”Kijk naar Lale Gül met dat boek: het is een doffe ellende.”
UIT
HLN.BE/SHOWBIZZ”ROT OP MET JE BOERKA. HET ZIJN NET PINGUINS”:ERICA MEILAND OVERROMPELD DOOR HAAT NAUITSPRAKEN OVER ISLAM”
MEDIACOURANTCHANTAL JANZEN EN EVA JINEK VALLEN ERICA MEILANDVALLEN ERICA MEILAND KEIHARD AAN30 OCTOBER 2021
ZIE VOOR GEHELE ARTIKEL, NOOT5 VAN ARTIKEL:
ERICA MEILAND ONDER VUUR NA ANTI-ISLAMOPMERKINGEN/PUBLICITEITSSTUNT?/SOME GOOD, SOME BADASTRID ESSED7 NOVEMBER 2021
https://www.astridessed.nl/erica-meiland-onder-vuur-na-anti-islamopmerkingen-publiciteitsstunt-some-good-some-bad/
ZIE OOK
[11]
”TWO FACED HALSEMA/ISLAMOFOBIEHALSEMA/OVER HOOFDDOEKEN, HIRSI ALI,SALAFISTEN EN DE ISLAM ALS ”HARDVOCHTIGEGODSDIENST”
” “Als uw burgemeester beschouw ik het hoeden van vrijheid, helpen die belofte voor alle Amsterdammers gestand te doen, als mijn eerste en grootste verantwoordelijkheid.” [60]Oja?En hoe zit dat dan met vrijheid van meningsuiting enkeuzevrijheid van moslims?Volgens mij krijgen moslims, zeker de meer kritische,aan Halsema een gevaarlijke burgemeester!Want haar enabling van Islamofoben en eenzijdig gehakop de Islam begint bijna spreekwoordelijk te worden.Persoonlijk ben ik dit meer dan zat en met mij kritischeanderen. [61]Een boekje open over de venijnige Islamofobie van deze dame: Mijn hoofdbezwaar is NIET dat Halsema kritiek zou hebbenop de Islam, natuurlijk mag religiekritiek, maar dat zehaar pijlen UITSLUITEND op de Islam richt en andere in Nederland bestaande godsdiensten ongemoeid laat, ookal geldt [soms] voor dezen dezelfde kritiek als zij opde Islam heeft.Dat noemt men:discriminatieDat noemt men:Islamofobie A HIRSI ALI Alvorens inhoudelijk te worden een niet onbelangrijk punt,haar houding tegenover de voormalige Somalisch-Nederlandsepolitica Hirsi Ali. [62]Deze beruchte Islamofobe [63], die op het moment van dit gbeuren Tweede Kamerllid was voor de VVD, haalde zich de woede van
hardliner minister Verdonk van Vreemdelingenzaken en Integratie[64] op de hals, toen uit de uitzending van TV programma Zemblanaar voren kwam, dat Madame Hirsi Ali bij haar asielaanvraageen valse naam en geboortedatum zou hebben opgegevenen ook nogeens gelogen zou hebben over haar land vanherkomst. [65]Reden om haar haar verworven Nederlanderschap te ontnemen, volgens wetgeving.Sterker nog, volgens Verdonk was zij, vanwege het verstrekkenvan onjuiste informatie, uberhaupt nooit Nederlander geweest! [66]Want dit moet ik vurige Rita [Verdonk] [67] nageven:”Gelijke monnikken, Gelijke kappen” [68]Geen voorkeursbehandeling omdat Madame Tweede Kamerlidwas! [69]Maar net toen het hele ”schandaal” op zijnhoogte/dieptepunt was, vertrok Hirsi Ali naar de VS, waar zein dienst trad van een conservatieve denktank. [70]”Opgeruimd‘Opgeruimd staat netjes” vond ik en met mij velen.EEN grappige noot wil ik de lezer niet onthouden en datis de namenreeks van haar afstamming, die door HirsiAli werd voorgelezen:
Nu vraagt u zich wellicht af: hoe heet ik? Ik ben Ayaan, de dochter van Hirsi, die de zoon is van Magan, de zoon van Isse, de zoon van Guleid, die de zoon was van Ali, die de zoon was van Wai’ays, die de zoon was van Muhammad, van Ali, van Umar, van het geslacht Osman, de zoon van Mahamud. Ik ben van deze clan. Mijn oervader is Darod, die achthonderd jaar geleden vanuit Arabië naar Somalië kwam en de grote stam van de Darod stichtte. Ik ben een Darod, een Macherten, een Osman Mahamud en een Magan. Vorige week was er nog enige verwarring over mijn naam. Hoe ik heet? U weet nu hoe ik heet.” [71] |
BUT HERE FEMKE HALSEMA COMES IN!Toen Hirsi Ali verkaste naar de Verenigde Staten, werdende kosten voor haar beveiliging nog steeds door de NederlandseOverheid betaald.Dat is een Ding.Maar tijdens een debat over verlenging van die beveiliging,terwijl Hirsi Ali al een jaar in de Verenigde Statenwoonde en werkte, bleef Groen Links voorzitter Halsemaer maar op aandringen, dat de kosten voor die beveiligingzou worden verlengd. [72]Waarom eigenlijk?Hirsi Ali was toch al een jaar geen Kamerlid meer.De Kamer ging hierin-gelukkig- ook niet mee. [73]Eerder al had Halsema een lans gebroken voor Hirsi Ali,toen de kwestie rond haar echt/vermeend onrechtmatigverkregen Nederlanderschap aan het rollen kwam. [74]Wel erg opvallend, al die begaanheid, terwijl ze haar eigenpartijgenoten, die zich inzetten voor een rechtvaardige zaak[anti-racisme] keer op keer tegenwerkte! [75]Op zich is haar lansbrekerij voor Hirsi Ali uiteraard geen bewijsvoor Islamofobie, maar wel circumstantial evidence[indirect bewijs] [76], als je alles bij elkaar optelten kijkt naar andere, gevaarlijke uitsprakenvan Halsema.BHOOFDDOEKEN, HOOFDDOEKEN, ALTIJD MAAR WEERDIE HOOFDDOEKENNa 11 september 2001 heb ik mij vaak afgevraagd waarommen in het politiek-maatschappelijke Nederland zo isgeobsedeerd door islamitische vrouwen met hoofddoeken [77],voor hen wil bepalen, of het ”onderdrukkend” is of niet,er maatregelen tegen wil nemen [hier door Wilders de kwaadaardige] [78] en niet schijnt te kunnen accepteren, dathet al dan niet dragen ervan een kwestie is van religieuzeopvatting [al is een hoofddoek niet verplicht volgens de Koran]en vooral ook de keuzevrijheid van de vrouw zelf! [79]Het zoveelste teken van Westers paternalisme, als hetal geen regelrechte Islamofobie is.Van politici [politicae] als Halsema, die beweren uit te gaanvan Vrijheid, Gelijkheid en Broederschap mag je toch verwachten,dat zij zich tegenover kledingkeuze van islamitische vrouwenop zijn zachtst gezegd terughoudend opstellen en henzelf de discussie over hoofddoeken laten voeren.Niets is minder waar, want ook hier wilde Halsema, ongevraagd,een duit in het zakje doen! Want wat horen we Halsema roepen?In een interview met het nu opgeheven nieuwsmedium”De Pers”, getiteld ”Ik raak niet verwoest door verlies” [80],verklaart Hare Hoogheid Halsema, na een schijnheiligeopmerking, dat zij geen bezwaar heeft tegen het dragen vanhoofddoeken, mits het in vrijheid gebeurt: [81] Maar al gauw blijkt het addertje onder het gras, dat onthult,dat La Halsema in feite vol staat van de vooroordelenen ”anti-hoofddoek;” isIk citeer verder uit het Pers interview:LEES GOED MEE, LEZERS…… ”
Wat vindt u van de hoofddoek?
‘Geen enkel bezwaar tegen, zolang die in vrijheid wordt opgedaan.’
Wat vindt u ervan?
‘Ik vind het doodjammer dat vrouwen hun mooie haren verbergen.’
Dat is het?
‘Nee. Dat zeg ik uit speelsheid. Als ik op de school van mijn kinderen kom, valt het mij wel eens moeilijk – ik kom echt voort uit de feministische beweging – dat ik dan tussen allerlei gesluierde vrouwen zit. Ik zal hun rechten niet aantasten daarin. Maar ik kan niet wachten op het moment waarop ze in vrijheid hun hoofddoek zullen afslingeren. Ik zie het liefst elke vrouw in Nederland hoofddoekloos. En volstrekt vrij” [82]
Three things are rotten here
TEN EERSTE beweert Madame nog het ene moment, geen bezwaar te hebben
tegen de hoofddoek ”zolang die in vrijheid wordt opgedaan” [83]
Maar enkele zinnen later komt de Aap al uit de Mouw [84]:
”Als ik op de school van mijn kinderen kom, valt het mij wel eens moeilijk – ik kom echt voort uit de feministische beweging – dat ik dan tussen allerlei gesluierde vrouwen zit
…..
…..
”Maar ik kan niet wachten op het moment waarop ze in vrijheid hun hoofddoek zullen afslingeren. Ik zie het liefst elke vrouw in Nederland hoofddoekloos. En volstrekt vrij” [85]
Ze heeft dus geen bezwaar tegen de hoofddoek, mits het in vrijheid
wordt gedragen,
maar ziet het liefst iedere vrouw in Nederland
”hoofddoekloos”
ZEG dan eerlijk, dat u tegen de hoofddoek bent, Halsema!
TEN TWEEDE gaat Halsema [zie bovenstaande] er gewoon
vanuit, dat al die ”gesluierde vrouwen” tussen wie zij zit,
de hoofddoek niet ”in vrijheid” zullen dragen.
Een vooroordeel, discriminatie dus.
Anders gezegd:
Islamofobie!
TEN DERDE is daar weer het wijzende vingertje van de
Westers-feministische vrouw, die wel even aan niet westerse
hoofddoekendraagsters zal vertellen, wat wenselijk is.
Weer die paternalistische arrogantie, alsof moslima’s
niet zelf de discussie over de hoofddoek kunnen voeren!
FEMKE EN HOOFDDOEKEN/HOPELOOS GEDRAAI
Zoals wel te verwachten, barstte er een flinke discussie los
rond dat Pers interview met La Halsema [86] en ook stevige kritiek [87]
Vooral activiste en feministe Anja Meulenbelt
diende Femke flink van repliek. [88]
Waarna Halsema zich gedrongen voelde, een soort
”apologie’ ’te schrijven ”Vrijheid van Geloof en van Hoofddoek” [89],
[89]waarop ze weer een reactie ontving van Anja Meulenbelt
[die erin genoemd werd]
Lees de voortzetting van de Flame War tussen de dames
in noot 90!
ANYWAY:
In dat hoogst vermoeiende schrijfsel ”Vrijheid van Geloof
en Hoofddoek” [91] raakte Halsema hopeloos verstrikt
in haar eigen redeneringen en bleek haar vooringenomenheid
loud and clear.
Ik ga er niet uitputtend op in [read for yourself] [92], maar hier
enkele uitgelichte voorbeelden:
Halsema in ””Vrijheid van Geloof en van Hoofddoek”/1
”Neem iemand als Anja Meulenbelt die mij op hoge toon de les leest. Ik ben er zeker van dat als ik in de Tweede Kamer de SGP en hun gereformeerde achterban zou aanvallen op hun religieuze, discriminerende opvattingen over vrouwen en homo’s, zij vooraan staat te juichen. Maar als je vergelijkbare opmerkingen maakt over vergelijkbare Islamitische overtuigingen is het huis te klein.” [93]
Zo op het eerste gezicht niet veel tegen in te brengen.
But give it a closer look, readers, then the fuckery unveils itself!
Uit de Halsema zinsnede blijkt namelijk juist, DAT zij geen kritiek
op de SGP uit, anders had er zoiets gestaan als
”Toen ik de SGP en hun Gereformeerde achterban aanviel op…..”
Nu staat er
ALS ik ze ZOU aanvallen-niet gebeurd dus!
Herinner mij ook geen aanval van Halsema op de SGP.
En dat is nou het hele eiereneten:
Niet tegen kritiek op de Islam als religie op zich geldt mijn
bezwaar, maar wel tegen het feit, dat Halsema’s kritiek
ALLEEN de Islam geldt!.
Dat is discriminatie
Dat is Islamofobie!
Halsema in ””Vrijheid van Geloof en van Hoofddoek”/2
”Mijn opmerkingen in De Pers zijn volledig in lijn met deze opvatting. Ik verdedig het recht van mensen om orthodoxe islamitische opvattingen te hebben en verdedig mijn recht om daar problemen mee te hebben” [94]
Dat is een leugen van Halsema!
Zij verdedigt helemaal niet het recbt van mensen om orthodox
islamitische opvattingen te hebben!
Want anders zou zij niet hebben opgemerkt
”Nee. Dat zeg ik uit speelsheid. Als ik op de school van mijn kinderen kom, valt het mij wel eens moeilijk – ik kom echt voort uit de feministische beweging – dat ik dan tussen allerlei gesluierde vrouwen zit. Ik zal hun rechten niet aantasten daarin. Maar ik kan niet wachten op het moment waarop ze in vrijheid hun hoofddoek zullen afslingeren. Ik zie het liefst elke vrouw in Nederland hoofddoekloos. En volstrekt vrij.” [95]
Dit is een schijnacceptatie.
Formeel verdedigt zij de rechten van ”gesluierde vrouwen”,
in de praktijk vindt zij, dat zij ”hun hoofddoek moeten
aflsingeren”
Wie is zij om dat voor die vrouwen te bepalen?
En wie zegt trouwens, dat al die ”gesluierde vrouwen”
orthodox islamitisch zijn?
DE ISLAM ALS ”PROBLEEM…….”
Weer Hare Hoogheid Halsema aan het woord
”’Ik merk het in mijn wijk: natuurlijk is de islam een probleem. Overigens met name de islam in combinatie met ongeletterdheid. Het is: weinig eigen opvattingen hebben over het goede leven. Weinig houvast hebben aan opleiding en werk, angstig zijn voor onze samenleving en daarbij heel bevattelijk worden voor wat de imam vindt. Die dan vaak heel conservatief is.’ [96]
Eerst even luchtiger:
Wie is Femke Halsema om voor wie ook [hier Islamitische vrouwen]
te bepalen wat ”het goede leven” is?
Wat een mateloze arrogantie!
Nu serieuzer:
Waarom is in ”Halsema’s” wijk de Islam ”natuurlijk” een probleem?
De keuze van het woord ”natuurlijk” wijst al bij voorbaat op vooringenomenheid en gaat er,
dom en achterlijk, vanuit, dat waar de Islam is, er
problemen rijzen.
Voor Femke en haar anti Islamgenoten:
Net als Christendom en Jodendom is de Islam een
religie van Liefde, Vrede [JAZEKER!] en Vergeving. [97]
Net als bij Christendom en Jodendom bestaat de Islam
uit vele stromingen, varierend van liberaal tot conservatief.
De Islam een probleem in combinatie met ”ongeletterdheid”? [98]
Wat bedoelt Halsema daar in vredesnaam mee?
Mensen, die analfabeet zijn?
Mensen, die conservatief zijn?
Welnu, die hoeven niet ongeletterd te zijn, want
conservatisme komt in de hoogste academische
kringen voor.
En zijn die conservatieve mensen allemaal zo
”angstig” voor ”onze” samenleving [is het niet ook
hun samenleving?], luisteren ze allemaal blindelings
naar de Imam [welke Imams, er zijn Imams
met allerlei verschillende opvattingen!] en hebben ze allemaal
geen zicht op opleiding en werk?
GROTE QUATSCH!
Duidelijk is, dat Halsema haar eigen vooroordelen loslaat
op wat zij als de Islam ziet en er totaal geen oog voor heeft,
hoe deze door een diversiteit aan
mensen wordt beleefd!
Ook in ”haar” wijk!
ORTHODOX ISLAM VERSUS ORTHODOX CHRISTENDOM/
HALSEMA’S DUBBELE STANDAARDEN
Ik heb problemen met de ongenuanceerde wijze, waarop
Halsema ”De Islam” [in combinatie met haar vage formulering
”ongeletterdheid”] prfoblematiseert en haar opmerkingen
over de ”onvrijheid” van de hoofddoek [lees maar terug].
Maar wat mij vooral stoort, zijn de dubbele standaarden in
vergelijking tot andere religieuze stromingen.
Wanneer heeft Halsema ooit geopperd, dat het ”christendom”
een probleem is in combinatie met conservatisme?
En daat zou best een grond voor kunnen zijn in verband met de
inentingsweigering van velen in de Biblebelt, wat een gevaar is
voor hun volksgezondheid. [99]
Lijkt mij een stuk bedreigender dan de ”conservatieve” Islam.
D
ISLAM ALS ”HARDVOCHTIGE GODSDIENST”
Halsema lijkt wel geobsedeerd door de Islam, want het bleef
niet bij opmerkingen over ”de hoofddoek”, ”het probleem van de
Islam”, etc.
Ook via TV uitzendingen bleef zij actief in het Islam discours.
Zo presenteerde [en bedacht] zij de TV documentaire
”Seks en de Zonde” ‘[uitgezonden in 2014 op Nederland 2]
[100], in samenwerking met journaliste en schrijfster Hassnae
Bouazza [101] en historica Nafia Bourras [102]
Opzet:
Halsema reisde naar een aantal islamitische landen, waar zij
in gesprek ging met 7 islamitische vrouwen over hun leven/strijd
Maar Femke zou Femke niet zijn, als ze er toch weer een tendentieuze, draai aan wist te geven.
Want ze ging op weg met de vraag ”wat vrouwen beweegt om trouw te zijn aan een geloof dat dikwijls zo hardvochtig voor hen is.” [103]
Ja,. als je al met zo’n houding en vraagstelling op reis gaat, terwijl
je bepaald geen Islamdeskundige bent, ben je weer vooroordelen-
bevestigend en bovendien onzuiver bezig.
Want in de onderdrukking van vrouwen in islamitische landen
[en ook de mate waarin verschilt per streek, land, stad of
platteland, milieu etc] kan [orthodoxe] religie een rol spelen, maar
toch in de eerste plaats het patriarchaat [en dat is veel ouder dan
de Islam!] en traditie, die de Islam gevormd heeft.
Bovendien is de term, een ”geloof”, dat hardvochtig is,
onzinnig EN onjuist.
Volgens de Koran is namelijk sex voor het huwelijk verboden, zowel voor mannen als vrouwen. [104]
Gelijkheid daarin dus.
Dat daarvan in de praktijk weinig terechtkomt, heeft vooral
met het patriarchaat te maken, waarmee islamitische geestelijken
als mannen natuurlijk behept zijn [en voordeel uit trekken!]
Khadija, de eerste vrouw van de Profeet Mohammed, was een
zelfstandige zakenvrouw, bij wie [voordat hij met haar trouwde]
de Profeet Mohammed in dienst was! [105]
Maar er is meer:
Halsema heeft met zeven vrouwen gesproken, die zich verzetten
tegen de ongelijkheid tussen man en vrouw:
Er zijn 51 islamitische landen en meer dan 1 miljard moslims.
Nogal arrogant om te denken, dat je na zes afleveringen met
zeven vrouwen een beeld krijgt van een wereldgodsdienst
en daarin de positie van de vrouw.
Natuurlijk krijg je kritiek, als je van een dergelijke arrogant
en tendentieus standpunt vertrekt.
Zie onder moot 106 de pittige en snoeiharde kritiek
van Bibi Maryam Amjar-Schobbers, docente Engels en
moslima en Tineke Bennema, kritische Blogger [106]
Zo is het nu eenmaal:
”Wie wind zaait, zal storm oogsten, Halsema!”
FEMKE HASEMA BURGEMEESTER AMSTERDAM/TWO FACED FEMKEHALSEMA/SOCIALE STRIJD, WILDERS, HOOFDDOEKEN EN ZO MEERASTRID ESSED5 SEPTEMBER 2018
”“Op strafbare berichten wordt direct gehandeld, ook op anonieme berichten,” zei Halsema eerder tegen het Parool. Gül is inmiddels ook op bezoek geweest bij Halsema. Ze heeft een uitnodiging gekregen om toe te treden tot een netwerk van jonge vrijdenkers die, indien nodig, steun kunnen krijgen van de stad.
HET PAROOLLALE GUL TREKT ONLINE HAAT NIET MEER, HALSEMAHAALT UIT NAAR DENK13 MAART 2021
https://www.parool.nl/amsterdam/lale-gul-trekt-online-haat-niet-meer-halsema-haalt-uit-naar-denk~bcc87375/
ZIE VOOR GEHELE ARTIKEL, NOOT 3