Door Astrid Essed (Historica/Journaliste) op 27 februari 2018 16:46
MISDADIGERS
” Wij vinden het belangrijk om de zeehelden te blijven eren”’
Met deze opmerking geeft wethouder Gerrit Post van de lokale
partij ”Hart voor Urk” nou precies weer wat er mis is aan het initiatief
om straten in de wijk ”Schokkerhoek” te noemen naar wat hij noemt
”helden” van weleer.
Ook verdraait hij de boel:
Want het gelukkig toenemende verzet tegen koloniale straatnamen/
standbeelden, heeft met ”linkse koers” niets te maken, wel met
normaal fatsoen.
Want wie zijn die ”helden” van meneer Gerrit Post?
Jan Pieterszoon Coen, die in dienst van de VOC vrijwel de gehele
Bandanese bevolking [15 000 mensen] heeft uitgemoord en daar nog
trots op was ook. Niet alleen nu bekritiseerd, ook door
tijdgenoten! VOKKERENMOORD dus!
Kreeg als bijnaam ”Slachter van Banda”
https://historiek.net/jan- pieterszoon-coen-1587- …
https://nl.wikipedia.org/wiki/ VOC_op_de_Banda-ei …
Michiel de Ruyter, ook zo’n fraai voorbeeld, was de zetbaas van de Nederlandse
slavenhandel. Wordt wakker lezers, dat is en was een misdaad tegen de
menselijkheid!
https://www.astridessed.nl/ michiel-de-ruyter-zet …
https://www.astridessed.nl/ gemeente-utrecht-stop …
Dat er mensen waren, die dit alles in de 17 eeuw nog niet volledig
doorhadden [al is er altijd verzet geweest tegen het onrecht, zoals door de
Quakers, ook Hugo de Groot verwierp slavernij, en ook Brederode]
is een ding.
Dat men willens en wetens in 2018 massamoordenaars en misdadigers
tegen de menselijkheid gaat eren, is vergelijkbaar [al waren de nazi misdaden
nog een graadje gruwelijker] met een Duits iniitiatief, over zo’n
200 jaar later, om standbeelden op te richten voor Hitler, Himmler, Goering….
Wis mijn reactie gerust, Binnenlands Bestuur!
De waarheid en gerechtigheid kunr u NIET uitwissen
En:
Deze reactie komt op mijn website te staan/HAHAHAHA
Astrid Essed/www.astridessed.nl
[1]
RACISTISCHE REACTIES OP ANTI ZWARTE PIET BETOOG
7 OCTOBER 2013
http://www.joop.nl/leven/detai l/artikel/23221_racistische_re acties_op_anti_zwarte_piet_bet oog/
AD
GARIO: ZE WILLEN OM ZWARTE PIET MIJN STROT DOORSNIJDEN
28 AUGUSTUS 2015
RACISTEN BEDREIGEN ZANGERES ANOUK
28 OCTOBER 2013
https://joop.bnnvara.nl/nieuws /racisten-bedreigen-zangeres- anouk
AD
ANOUK STEUNT ZWARTE PIET NIET/FANS WOEDEND
28 OCTOBER 2013
https://www.ad.nl/sterren/ anouk-steunt-zwarte-piet-niet- fans-woedend~ac3baac0/
De Ruyter was onze grootste zeeheld en hij vertegenwoordigt bijna vierhonderd jaar na zijn dood nog steeds ons land als leidinggevende natie in de 17de eeuw. Daar mogen we best trots op zijn.
Gosling Wiersma, Amsterdam
ONVOLTOOID VERLEDEN
Blog 74, 27 maart 2015
Herdenking De Ruyter een schande?
Het was maar een klein clubje, maar ja toch mensen met wie ik wel enige verwantschap voel. Die verwantschap lijdt echter op haar beurt wel aan enige slijtage en dat leidt weer tot afstand nemen.
Welk clubje heb ik het over. De groep Michiel de Rover, die rond de première van de film MICHIEL DE RUYTER de nodige stampij maakte. Hun belangrijkste punt was dat De Ruyter een verdediger van de slavernij was en deze ‘zeeschurk’ het daarom niet verdient om met eer en bewondering te worden herdacht en afgebeeld in een heuse rolprent.
De Ruyter is voor mij en veel generatiegenoten een zeeheld over wie we het liedje leerden dat hij in een blauwgeruite kiel aan het grote wiel draaide om later als man van vuur en staal de schrihihihihik der zee te worden. Dat kinderbeeld vermag vast en zeker enige nuancering, maar gaat het zelfs zo ver dat Michiel nog uitsluitend een verwerpelijke beschermheer van de slavenhandel is? Als voorbeeld noemt de actiegroep dat De Ruyter het eiland Gorée (Goeree) aan de kust van West Afrika op de Engelsen herveroverde in 1665. Daarmee maakte hij de weg vrij voor de slavenhandel vanaf dat eiland die rond 1670 begon. Maar is het daardoor uitgesloten om de beste man tot onderwerp van een speelfilm te maken?
De film gaat niet over de periode waarin De Ruyter als walvisvaarder, kaper en koopvaarder aan de kost kwam en een groot vermogen vergaarde. Net zomin als zijn eerste jaren aan het touwslagerswiel en zijn eenvoudige afkomst (zijn vader was zeeman en later bierdrager) worden uitgebeeld. De film begint in 1652 als de al behoorlijk gezette kapitein zijn grote liefde, de zee, weer kan bevaren. Nu in dienst van de Republiek. In die periode is hij inderdaad naar Afrika gevaren om daar Gorée terug te veroveren op de Engelsen.
Een aardig detail is dat hij tijdens die tocht een oude makker uit Vlissingen ontmoet, een Afrikaanse slaaf die door zijn vestiging in de Republiek vrij was, christen was geworden en de naam Jan Compagnie aannam. De blijdschap over de ontmoeting in Goeree laat zien dat De Ruyter misschien niet veel moeite had met slavernij maar in ieder geval geen racist was. In dit verband is de volgende beschrijving van de plaatselijke bevolking door een van De Ruyters kapiteins aardig: ‘Het haer op ’t hooft staet gants mismaeckt, sij smeere haer lijf met vet en stincke derhalve dat men daerbij niet duren mach, en lijke door haer mismaeckt weese meer nickers als negers’. Nikker hier in de betekenis van duivel en neger voor zwarte mensen uit Afrika. Maar goed, dat is een ander verhaal.
De Ruyter bevrijdde in zijn leven overigens duizenden slaven van moslims die er een handeltje in christenslaven (en tot 2007 overigens ook Afrikaanse slaven) op na hielden. In de biografie die in 1996 is geschreven door Ronald Prud’homme van Reine worden talloze van dit soort bevrijdingen vermeld. Maar dat ging uiteraard om Europese soortgenoten.
Uit beide omstandigheden, dat De Ruyter zich niet principieel tegen slavernij verzette maar hij wel veel slaven bevrijdde, kunnen we in ieder geval concluderen dat hij in die zin gewoon meehobbelde op wat toen steeds meer gewoon werd gevonden. Primair was hij zeeman die de Republiek beschermde tegen het buitenlandse gevaar. Wel wordt getoond dat hij het lef had om steun te betuigen aan Johan de Witt, dat weet u vast nog wel uit het schoolboekje, een van die broers die op gruwelijke wijze werd afgeslacht door het gepeupel dat door Orangisten opgestookt de Republiek van binnenuit bedreigde.
Aan heldenverering uit eigen kring doen we in Nederland niet vaak meer, dat laten we graag aan mensen uit andere landen over. Maar is het dan beter om iedereen met een smet volledig af te serveren zoals Michiel de Rover wil? Maar waarom de zeeheld dan alleen maar afrekenen op zijn mogelijke relaties met slavernij van Afrikanen? Waarom maakt men zich niet boos over de straffen die De Ruyter uitdeelde aan gedeserteerde matrozen. Dezen werden gelaarsd (afgeranseld met een dik eind touw), van de ra gegooid en gekielhaald. Een schandalige manier van omgaan met de voorouders van Nederlandse arbeiders. En waar is de vrolijkheid over de aan waanzin grenzende godvruchtigheid van de Admiraal?
Soms bekruipt mij weleens het gevoel dat sommigen er een dagtaak van maken om alles af te wijzen wat riekt naar enige bewondering voor diegenen die ooit aan de wieg stonden van de nationale staat. Maar dat weet ik niet zeker. Wat me wel duidelijk lijkt, is dat het geen zin heeft om mensen van eeuwen terug met onze maatstaven te beoordelen. Dan is het einde zoek, want vroeger dacht en leefde men nu eenmaal anders dan wij. Dat niet te erkennen of begrijpen noemen we met een mooi woord anachronistisch denken, maar opent de weg voor afwijzing van alle respect voor onze voorouders. Want er waren er maar weinigen in die dagen die de slavernij principieel afwezen, dat zou nog lang duren. En voor alle nog verder in de tijd teruggaande historische rolprenten, romans en gedichten resten dan alleen nog maar afwijzende portretten. Alexander de Grote, Ahmed Baba, Caesar, Perikles, Mohammed, allemaal lui die de slavernij in stand hielden en over wie dus geen positief woord mag klinken in een geromantiseerde film?
En pas op, er is nog een riskante valkuil. Wie weet bekijken de mensen uit de toekomst ons als gruwelijke barbaren omdat we andere levende wezens doodden om ze op te eten. Zou zomaar kunnen. Als die toekomsters denken als Michiel de Rover, dan zullen zij geen bewonderende films kunnen maken over Trotzki, Fela Kuti, Jan Marijnissen, Erasmus, en ga zomaar door. Hoe de leden van Michiel de Rover er in die toekomst vanaf komen weet ik niet; misschien zijn ze allemaal veganist?
Sjaak van der Velden
VOC OP DE BANDA-EILANDEN/BANDANESE VOLKERENMOORD
‘Dispereert niet.’ Met die woorden sloot koningin Wilhelmina op 14 mei 1940 haar toespraak tot het Nederlandse volk af. Ze citeerde de lijfspreuk van Jan Pieterszoon Coen: “Dispereert niet, ontziet uw vijanden niet, want God is met ons.”
Het leek de juiste tekst op het juiste moment. De stichter van Batavia en gouverneur-generaal in Nederlands-Indië (1587-1629) hoorde voor de meeste Nederlanders nog gewoon thuis in het rijtje van Hollandse helden. Toch waren het eigenlijk precies de foute woorden voor dat ogenblik. Leek de manier waarop Coen in zijn tijd huishield in de Oost niet verschrikkelijk veel op het brute optreden van de Duitse bezettingsmacht? Was het zelfs niet een graadje gruwelijker?
De koopmanszoon Jan Pieterszoon Coen was er vooral op uit om voor de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) het monopolie op de handel met Indië te verwerven. Hij schuwde daarbij geen enkel middel. Zelfs in eigen kring trad Coen hard en streng op. Maar berucht werd vooral zijn optreden op de Banda-eilanden, waar bewoners hun muskaatnoten ook aan de Britten leverden.
De Hollanders namen er, zelfs voor die jaren, op ongekend wrede wijze wraak. Japanse samoerai-beulen in dienst van de VOC onthoofdden een groot deel van de leiders. Van de andere vijftienduizend Bandanezen overleefde slechts een fractie de strafexpeditie. Een VOC-officier verbaasde zich over de gruwelijke orders die hij moest uitvoeren: “De mensen stierven zonder ook maar één geluid te laten horen, behalve één die Nederlands sprak. Die zei: ‘Heeren, heeft dan niemand van U medelijden?’ Alles wat gebeurde was zo afschuwelijk dat we erdoor verstomd waren. Alleen God weet wie gelijk heeft. Wij allen, als praktizerende Christenen, waren vervuld met afschuw over de manier waarop deze zaak werd afgehandeld en we hadden geen plezier in dergelijke aangelegenheden.”
GEMEENTE UTRECHT STOPT SAMENWERKING
MET ACTIEGROEP DE GRAUWE EEUW/STANDBEELDEN
KOLONIALE STANDBEELDEN DE NOORDZEE IN!
ASTRID ESSED
21 NOVEMBER 2017
[10]
Met de motie wil de lokale partij een signaal afgeven in de discussie over het slavernijverleden van Nederland en de rol daarin van mannen als De Ruyter en Coen. ,,Een klein deel van Nederland wil van de helden van weleer de boeven van vandaag maken. Wij gaan niet mee met die linkse koers”, zegt Post. ,,Als de zeehelden ergens anders van hun sokkel worden getrokken, zijn ze bij ons welkom.”
De wijk Schokkerhoek moet ongeveer 1500 woningen krijgen. De bouw begint op zijn vroegst in 2020.
De gemeenteraad van Urk heeft unaniem een motie van de lokale partij Hart voor Urk aangenomen om straten in de nieuwe wijk Schokkerhoek te vernoemen naar ‘helden van weleer’ als Michiel de Ruyter en Jan Pieterszoon Coen.
Signaal afgeven
‘Wij vinden het belangrijk om de zeehelden te blijven eren’, zegt wethouder Gerrit Post van Hart voor Urk.
Met de motie wil de lokale partij een signaal afgeven in de discussie over het slavernijverleden van Nederland en de rol daarin van mannen als De Ruyter en Coen.
Welkom
‘Een klein deel van Nederland wil van de helden van weleer de boeven van vandaag maken. Wij gaan niet mee met die linkse koers’, zegt Post. ‘Als de zeehelden ergens anders van hun sokkel worden getrokken, zijn ze bij ons welkom.’ De wijk Schokkerhoek moet ongeveer 1500 woningen krijgen. De bouw begint op zijn vroegst in 2020. (ANP)
Dus diende Hart voor Urk een motie in. De rest van de gemeenteraad steunt het plan. En veel inwoners lijken het daarmee eens te zijn, merkte verslaggever Ewout de Bruijn van het NOS Radio 1 Journaal, die vanochtend op Urk was. “Mensen zijn hier verbaasd dat er ophef is.”
“Ja, zeehelden van vroeger, die hebben altijd een speciaal plekje natuurlijk”, zegt een Urker tegen de verslaggever. Een ander zegt: “U en ik hebben ook foute dingen gedaan. Er is geen een mens goed, u niet en ik niet.”
Koffeman sluit zich daarbij aan. “Je moet maar zo rekenen: wie zonder zonde is, werpe de eerste steen.” Volgens hem moeten de daden van vroeger worden gezien in het licht van die tijd. “Wij willen niet dat men die dingen, die negatief kunnen zijn, gaat gebruiken om nu het verleden door strepen. Nederland heeft veel te danken aan deze mensen.”
Karwan Fatah-Black, onderzoeker en docent gespecialiseerd in koloniale geschiedenis aan de Universiteit Leiden, is verbaasd over het Urkse plan. “Ik zie echt problemen met het op een voetstuk plaatsen van deze mensen. Het is een heel eenzijdige kijk op de geschiedenis.”
Volgens Karwan is van J. P. Coen bijvoorbeeld helemaal niet zo duidelijk wat hij nou voor Nederland heeft betekend. “Hij was in zijn tijd al omstreden, in Nederland, maar zeker op de plekken waar hij heeft huisgehouden.”
Straatnamencommissie
De historicus begrijpt dat maritieme geschiedenis belangrijk is voor een gemeente die zo verbonden is met de zee, maar hij ziet andere manieren om het verleden te eren. “Je kan straten vernoemen naar schepen, naar mensen die op Urk zijn geboren of naar mensen die van daaruit hebben gevaren.”
Of dat gaat gebeuren, hangt af van de straatnamencommissie van Urk, want die moet nog officieel beslissen over de straatnamen. Overigens is de kans klein dat Fatah-Blacks advies wordt opgevolgd. Er zit maar één iemand in de commissie en die heeft al laten weten dat hij zich in de motie van Hart voor Urk kan vinden.
GEMEENTE UTRECHT STOPT SAMENWERKING
MET ACTIEGROEP DE GRAUWE EEUW/STANDBEELDEN
KOLONIALE STANDBEELDEN DE NOORDZEE IN!
ASTRID ESSED
21 NOVEMBER 2017
Met de motie wil de lokale partij een signaal afgeven in de discussie over het slavernijverleden van Nederland en de rol daarin van mannen als De Ruyter en Coen. ,,Een klein deel van Nederland wil van de helden van weleer de boeven van vandaag maken. Wij gaan niet mee met die linkse koers”, zegt Post. ,,Als de zeehelden ergens anders van hun sokkel worden getrokken, zijn ze bij ons welkom.”
De wijk Schokkerhoek moet ongeveer 1500 woningen krijgen. De bouw begint op zijn vroegst in 2020.
[16]