In Amsterdam heeft de politie ruime ervaring opgedaan met de ‘Anders Kijken’-methode. Dit is in 2012 in samenwerking met de Vrije Universiteit en Defensie gedaan. Op vredesmissies zoals in Afghanistan krijgen militairen te maken met bevolkingsgroepen waarmee door allerlei barrières lastig te communiceren valt. De politie kijkt hoe zij in haar dagelijks werk van deze methode gebruik kan maken.”
…..
…..
”Het uitgangspunt van het project is dat elke groep eigen codes, regels, sleutelfiguren, behoeften en gevoeligheden kent. ” [3]
Zie onder notenapparaat de gehele tekst
DOEL/MOTIVATIE
”BETER KIJKEN” IN KADER VAN ”PROJECT PSYCOPS”
Voor wie oppervlakkig kijkt, ziet het er positief uit.
Een project om ”een beter contact met de bevolking te
krijgen” en de zogenaamd te willen ”helpen” [4]
Maar het is natuurlijk belangrijk, tussen de regels door
te lezen:
Inschakeling van het leger
Het in kaart brengen van ”gedrag” van twee allochtone
bevolkingsgroepen [Turken en Marokkanen]
Een experiment ”PsyCops”, naar de militaire term
”Psyops” [Psychological Operations]
Betrokken militairen:
Een Nederlandse legereenheid, die in Afghanistan
”hielp” de ”harten en de hoofden” [minds and hearts]
van de Afghaanse bevolking te winnen. [5]
En daarbij, wat misschien niet iedereen zich meer herinnert:
Nederlandse militairen hebben al eens eerder geopereerd in
Nieuw West, met een ”militaire oefening”,
zogenaamd om alvast door ”gesprekken met moslims”
[alsof alle moslims overal ter wereld hetzelfde zijn] de Afghaanse
bevolking ”beter te kunnen begrijpen” [6]
Ik vond dat toen al een rare zaak en heb destijds op AT5 een reactie geschreven. [7]
Het zou mij niets verbazen, als dit dezelfde eenheid was,
die de politie heeft ”geholpen” bij dit project ”Anders Kijken”
PROJECT ”ANDERS KIJKEN” NADER BEZIEN
Het dagblad Trouw schrijft over dit opmerkelijke project het volgende:
”De militaire eenheid die in Afghanistan het leger hielp de ‘harten en hoofden’ van de lokale bevolking te winnen, is door de Amsterdamse politie ingezet in de wijk Bos en Lommer. De militairen brachten daar met agenten Turkse en Marokkaanse ‘doelgroepen’ en hun gedrag in kaart.”
…….
…….’
”Militairen van het Civiel en Militaire Interactie Commando liepen in september 2012 in burger door de wijk. Eind 2013 gingen ze weer drie weken de straat op, nu met agenten, die ze onderwezen in methoden die zijn ontwikkeld voor vredesmissies in verre oorlogsgebieden.”
……..
……..
”Dat begint met het indelen van de bevolking in groepen. De militairen formuleerden in Bos en Lommer doelgroepen als ‘moskeebezoekende mannen tussen 25 en 40’ en ‘allochtone ouders van jonge kinderen’. ‘Autochtone ouders’ kwamen, aldus het rapport, ‘nauwelijks ter sprake’.
Daarna wordt zo veel mogelijk informatie over de doelgroepen verzameld. Waar zijn ze het kwetsbaarst, hoe ontvankelijk zijn ze voor beïnvloeding en via welke kanalen kan dat het beste? Vooral op het gebied van gedragsbeïnvloeding noemt het rapport de militaire methode een toevoeging.
De Amsterdamse politie is enthousiast en wil verder met de methode. Acht nieuwe agenten en drie begeleiders worden daartoe nu getraind.” [8]
POLITIEK VAN APARTHEID/ETNISCH PROFILERENVolgens de politie heeft die ”Anders Kijken” operatieniets te maken met het viseren van bepaalde bevolkingsgroepenHet hadden net zo goed winkeliers kunnen zijn [10]Ja, maar dat waren ze NIET!
Het gaat hier om de Marokkaanse en Turkse bevolkingsgroepen
en dat is een griezelig teken aan de wand, zeker dat gedeelte
”hun gedrag in kaart brengen” [11]
Dat klinkt niet alleen eng, maar is duidelijk ”etnisch
profileren” een racistische praktijk, waar Amnesty, terecht,
fel stelling tegen genomen heeft. [12]
We zijn hier niet in de dagen van de apartheid van het vroegere Zuid
Afrikaanse regime, maar het zijn wel methodes van apartheid.
BRAINWASHING
Naast dat racisme vind ik het griezeligste nog de
verworven inkijk in het ”gedrag” van bevolkingsgroepen
[op zich al een racistische en generaliserende term] en een
van de kennelijke doelen.
”Daarna wordt zo veel mogelijk informatie over de doelgroepen verzameld. Waar zijn ze het kwetsbaarst, hoe ontvankelijk zijn ze voor beïnvloeding en via welke kanalen kan dat het beste? Vooral op het gebied van gedragsbeïnvloeding noemt het rapport de militaire methode een toevoeging.” [13]
Net als het veroveren van die ”hearts and minds” in Afghanistan
[wat ”natuurlijk” lukt met een record aantal burgerdoden….],
een teken aan de wand.
Het project ”Anders Kijken” wordt ook wel ”PsyCops”
genoemd, afgeleid van de militaire strategie ”Psyops”, Psychological Operations, manipulatietactieken, zoals
door militairen in Afghanistan en andere ”missiegebieden” [lees
oorlogsgebieden] zijn toegepast. [14]
Laten we het zeggen zoals het is:
De bedoeling van dit project was etnische profilering,
manipulatie en registratie van bevolkingsgroepen.
No more, no less.
MILITARISERING SAMENLEVING
Belangrijke vraag rest:
Waarom?
Waarom wordt in vredestijd in Nederland een Nederlandse
gevechtseenheid in Afghanistan losgelaten op specifieke
bevolkingsgroepen, naar wordt beweerd om de politie
te assisteren
En wat valt er eigenlijk te assisteren.
Er is geen sprake van criminaliteitsbestrijding – wat trouwens een taak van de politie is, niet het leger.
Neen, het gaat om groepen ´´waarmee de politie moeilijk
contact krijgt´´, waarvan hun gedrag en kwetsbaarheden
moeten worden achterhaald. (15)
Ik beschouw dit als niet meer of minder dan grove intimidatie en een vorm van oorlogsvoering
tegen twee allochtone bevolkingsgroepen, ook
al worden er dan geen wapens bij getrokken.
Ook doet dat ´´in kaart brengen´´ van bevolkingsgroepen
mij denken aan
gebeurtenissen, 70 jaar geleden, uit een duister verleden.
(16)
Ver gezocht.
Misschien wel, ja.
Maar dat is die militaire ondersteuning van de politie
ook.
Wie had aan zo´n waanzinnige operatie gedacht, in
de 70 er jaren, maar ook nog in de 80 er jaren,
van de vorige eeuw.
Vergelijkingen met het verleden zouden niet van de
lucht geweest zijn.
Amsterdam – Om politiewerk goed te kunnen doen, moet de politie in goed contact zijn met (vertegenwoordigers van) alle inwoners van Nederland. Sommige groepen zijn voor de politie moeilijker bereikbaar dan andere. Het project ‘Anders Kijken’ brengt daar verbetering in.
De politie wil met preventietips vanzelfsprekend bij voorkeur de hele bevolking bereiken. Het huis beter beveiligen om te voorkomen dat er wordt ingebroken, niet opendoen voor vreemde mensen aan de deur vanwege mogelijke oplichting, nooit een pincode weggeven en misstanden melden aan de politie – zulke adviezen zijn immers voor alle burgers van belang. Als bepaalde groepen moeilijker te bereiken zijn dan andere, is het voor de politie lastig om bijvoorbeeld preventieboodschappen aan hen over te brengen.
Daarom is binnen de politie Amsterdam in 2012 het project ‘Anders Kijken’ opgezet, dat tot betere verbinding met de inwoners van de hoofdstad moet leiden en moet bijdragen aan een genuanceerdere kijk van politie op burgers. Daardoor kan de wijkagent beter in verbinding komen met zijn bewoners en kan ook een gerichte communicatiestrategie worden ontwikkeld. De doelgroepen kunnen variëren van wijkbewoners in een bepaalde straat, marktkooplui in een bepaald gebied tot ouderen of huurders.
In Amsterdam heeft de politie ruime ervaring opgedaan met de ‘Anders Kijken’-methode. Dit is in 2012 in samenwerking met de Vrije Universiteit en Defensie gedaan. Op vredesmissies zoals in Afghanistan krijgen militairen te maken met bevolkingsgroepen waarmee door allerlei barrières lastig te communiceren valt. De politie kijkt hoe zij in haar dagelijks werk van deze methode gebruik kan maken.
Het uitgangspunt van het project is dat elke groep eigen codes, regels, sleutelfiguren, behoeften en gevoeligheden kent. Met zulke gegevens houdt de politie rekening teneinde betere samenwerking tot stand te realiseren. Politiechef Amsterdam Pieter-Jaap Aalbersberg licht toe: ‘We bekijken onder meer waar groepen burgers bijeenkomen en dus goed bereikbaar zijn. Het project ‘Anders Kijken’geeft hier extra handvatten voor. Zo heeft de politie in Amsterdam in een gezondheidscentrum een groep Turkse ouderen voorgelicht over oplichting en pinpasfraude. En wordt er contact gezocht met ondernemers om de veiligheid in het winkelgebied te bevorderen.’
Ook onderzoekt ‘Anders Kijken’ welke thema’s belangrijk zijn voor bepaalde groepen en hoe deze groepen informatie tot zich nemen. Voor de een is een digitale nieuwsbrief een effectief communicatiemiddel, voor anderen werkt een voorlichtingsmiddag juist beter. Aalbersberg: ‘Het gebruik van deze methode gebeurt in alle openheid. De wijkagent, legt altijd aan vertegenwoordigers van de desbetreffende groepen uit waarom zij wil samenwerken, wat zij hiermee wil bereiken en hoe zij hiermee voor deze burgers van meerwaarde kan zijn. We merken dat deze actieve benaderingswijze door de betrokken Amsterdamse burgers wordt gewaardeerd.’
Noot voor redacties: het project ‘Anders Kijken’ bestond eerder onder de naam ‘Psycops’.